2024
От години експертът по двигатели проф. Фриц Индра критикува стратегията за налагане на електрическата мобилност. Според Индра, бивш кадър на Alpina, Audi и GM, ако германските производители не станат по-отворени към различни видове технологии, са застрашени от изчезване – защото китайците били много по-гъвкави. В интервю пред Focus професорът, който също е разработвал електрифицирани задвижвания, посочва, че до 2030 г. в Германия няма как да се движат дори 5 млн. електромобила – да не говорим за заложените първоначално от ЕС като цел 15 млн. А управляващите в ЕС трябвало да отменят колкото се може по-бързо забраната на ДВГ, за да спасят потъващия в сериозна криза автомобилен бранш на Стария континент.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
„Според мен за 85% от клиентите (…) електромобилите носят повече негативи, отколкото ползи. Хората отдавна разбраха, че с подобен автомобил не допринасят с нищо за околната среда. А напротив – всеки електромобил я натоварва повече, отколкото конвенционален с ДВГ“, коментира професорът. Индра посочва най-вече сериозните екологични предизвикателства, свързани с добива на литий и кобалт – ключови за производството на електромобили. Според експерта нямало как при масово налагане на електрическата мобилност екосистемата да издържи. Освен това пазарът за модели на ток бил значително по-малък, отколкото на политиците им се искало.
„Автомобили на ДВГ могат да се движат в продължение на десетилетия, за разлика от електрическите“
Индра е на мнение, че с електромобилите ще се стигне до истинска екологична катастрофа, защото конвенционалните на дизел или бензин могат да бъда експлоатирани в продължение на десетилетия – докато много от електромобилите щели да бъдат в края на жизнения си цикъл за по-малко от 10 години. „Електромобилът умира с батерията си (…). След 6, 7 или 8 години никой няма да иска да монтира нова батерия. Човек няма и как да държи дълго на склад батерия, защото с времето тя губи част от капацитета си. Така че по отношение на устойчивото развитие животът на електромобила е по-къс, отколкото на конвенционален автомобил.“
Астрономическа загуба на стойност
Естествено, това води и риска от сериозна загуба на стойност. „Проучване, проведено през лятото на тази година, разкрива, че близо 70 процента от дилърите на автомобили в Германия отказвали да приемат електромобили по схемата за обратно изкупване.“