Забравеното комби на Skoda 1000 MB


27
апр.
2020

1000 MB – или „хиляда малки бели“: зад това буквено-цифрено означение се крие легендарен модел на Skoda с четири врати, двигател отзад и задно задвижване. 1-литровият модел е един от най-модерните в класа си си през 60-те години. И докато традиционният седан е добре познат като един от най-известните соцавтомобили, на малко хора е известен фактът, че „чехкинята“ е предлагана и като купе 1000 MBX De Luxe (1966), както и че в Млада Болеслав са създали и прототип на комби версия. „Товарачът“ от 1963 остава прототип, произведен в една-единствена бройка, и в наши дни е сред най-интересните експонати от музея на Skoda. Уникатът с означение Typ 990 получава прякора „Хаяя“.

Развитието на 1000 MB започва през 1959 г. с проекта Š 990 NOV (nový osobní vůz/нов лек автомобил). През октомври 1961 г. е създадена малка серия от 50 прототипа с различен тип каросерия освен традиционния модел с четири врати, от който има прототип без B-колона – на практика предшественик на Škoda 1000/1100 MBX, представена на автомобилното изложение в Женева през 1966 година. Другите варианти са роудстър с 2+2 места и двигател отзад, който носеше типовото означение 990/991, и комби с по-късния прякор „Хаяя“.

Идеята за създаването на комбито прототип не идва от нищото: практичните „универсални“ модели винаги са имали своето място в 125-годишната история на ŠKODA AUTO. Началото е поставено с L&K 110, който Laurin & Klement – компанията, основана през 1895 г. от бащите на компанията Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент – предлага в средата на 20-те години. При него е заложена clever идея: задната част на каросерията е сменяема. Ако колата се използва през делничните дни като фургон за доставка на търговци, задната част може да бъде заменена с модул със седалки за излети със семейството през уикенда. От 1934 г. ŠKODA бележи успехи с лекотоварните версии на своя бестселър POPULAR. Те могат да поемат до 300 килограма и са използвани например във флотилиите на известния производител на обувки Baťa и на виенската верига за печене на кафе Julius Meinl, която по това време разполага с около 1000 клона в цяла Европа.

В края на 40-те години на базата на ŠKODA 1101/1102 „Tudor“ освен товарни версии е създадено и комби – STW. Тя впечатлява със своето остъкляване, особено обширно оборудване и най-вече с голяма гъвкавост на интериора си.

OCTAVIA COMBI обаче остава в историята като най-продавания комби модел ŠKODA през 60-те години. Първият прототип е представен през септември 1959 г., а година по-късно серийната версия срещна голям отзвук при премиерата си в Бърно. От 1961 до 1971 г. общо 54 086 автомобила са произведени в Квасини. Вариантът на каросерията също се радваше на голямо търсене на експортните пазари: през 1966 г. 72 процента от всички OCTAVIA COMBI заминават за чужбина – рекорд!

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >