Забравени студии: Volkswagen Auto 2000


3
май
2019

Премиерата на модела е през септември 1981 по време на IAA във Франкфурт.

Предницата е същата като тази на VW Passat B3, но седанът от среден клас се появява на пазара седем години след концептуалния автомобил „Auto 2000“. В действителност външният дизайн на „Auto 2000“ притежава още един елемент на бъдещия Passat – извивката, докато високата задница е в полза на коефициента на аеродинамично съпротивление от cW 0,25. Гледана директно отзад студията малко прилича на Scirocco II, който също дебютира през 1981 г. Отвътре личи роднинската връзка на „Auto 2000“ с тогавашната версия на Golf, което личи и от GTI-волана. Преди 38 години тези дигитални уреди със сигурност за изглеждали готино.  

Както и съименника си Mercedes Auto 2000, студията на VW е проект на Федералното министерство за изследователска дейност и технологии. Заради петролната криза през 1973 (през 1979 се очаквала втора такава) през 1978 г. от германските автомобилни производители било поискано създаването на интегрирана обща концепция до IAA през септември 1981 г. Освен това концепцията трябвало да може да се движи. Техническите изисквания: място за четирима души, 400 килограма полезен товар, размерите на тогавашните серийни автомобили и подобни данни на мощността. От министерството дават като стимул за участие 110 милиона германски марки. Освен Mercedes и VW участват още Audi (Audi 100 C3), както и Opel с Tech I.

Най-важната цел на тези изследователски автомобили е намаляването на разхода на гориво. Само за сравнение: през 1980 г. 10 литра разход на автомобил от средния клас се считат за прилични. Затова всички прототипи са с аеродинамична форма и вариант хечбек. От министерството дават следните указания: максимум 9,5 литра на 100 километра при тегло между 1250 и 1700 килограма, както и под 11 литра за коли с тегло между 1701 и 2150 килограма.

VW правят няколко прототипа, като един от тях е с 3-цилиндров мотор и 53 к.с. под капака. Въпреки ниското си тегло от 780 килограма „Auto 2000“ се нуждае от 18,2 секунди за достигане на темпо 100 км/ч, тъй като 5-степенната скоростна кутия е с дълги предавателни отношения. Инженерите работят и по вариант с турбо и 60 к.с., който се нуждае от само 15,8 секунди до скорост 100 км/ч и вдига максимално темпо от  186 км/ч. Третият вариант е 1,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с компресор (по-късно превърнал се в G-Lader), 75 к.с. и 4-степенна автоматична предавателна кутия.

Двата дизелови двигателя имат ранна Start-Stop-система, която изключва двигателя при празен ход за повече от 2 секунди. Най-икономичен се оказва малкият турбодизелов двигател с разход 4,2 литра и пробег от 1400 километра. Неговият компресорен събрат харчи 4,6 литра, а бензиновият – 7,9 литра. всичките три автомобила са с 13-цолови джанти.

Не само дизайнът на „Auto 2000“ на VW се използва по-късно в сериен автомобил, но и също така много неща от техниката. Макар и значително по-късно: VW Lupo 3L TDI освен лека конструкция използва и 3-цилиндров мотор TDI. Start-Stop системите се налагат едва след 2000 г.

Технически данни: 1,2-литров 3-цилиндров турбодизелов мотор, 53 к.с., 98 Нм максимален въртящ момент, максимална скорост: 150 км/ч 5-степенна механична скоростна кутия, предно задвижване, 780 килограма собствено тегло, cW-коефициент: 0,25

Още по темата

Card image cap
Тези красиви олдтаймери навършват 50 години – Opel Rekord C

8
мар.
2016

През 1966 година са създадени едни от най-въодушевяващите автомобили, от Alfa Romeo Spider до Pontiac GTO. Тази година тези красиви класики навършват 50 години!

Card image cap
Автомобилният еквивалент на Harley

11
апр.
2016

Когато става дума за класически автомобили за удоволствие от 70-те и 80-те години, не бива да пропускаме един модел: Jeep CJ-7 с V8-мотор с мощност 209 к.с. под предния капак

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: