2023
Имиджът на Wartburg изпада в транс още през 1966 г., с дебюта новия седан 353. Тогава никой не предполага, че този модел с модерен за времето си дизайн и архаична механика ще продължи да се произвежда почти без никакви сериозни стилистични и конструктивни изменения през следващия четвърт век. Такава е и съдбата на Trabant 601, другия автомобил на Източна Германия, който заедно с Wartburg 353 поставя автомобилната история на страната на пауза за повече от две десетилетия. При съпоставка на снимки, направени по пътищата на ГДР през 60-те, 70-те и 80-те години не може да се открие почти никаква разлика, макар че в рамките на тези три десетилетия, в продуктовата гама на Айзенах все пак се наблюдава някаква плаха еволюция.
Докато предходният модел 311 се предлага в богат набор от разновидности, като седан с четири врати, купе с две врати, спортен автомобил във версия хардтоп и кабриолет, както и различни изпълнения на комби и пикап, то 353 съществува само като седан и комби през първите 17 години от производството си. Ето защо появата на лекотоварната версия на модела, наречена Trans, е голямо събитие във фирмената история, още повече, че по този начин в Айзенах е възобновено производството на пикапи, което приключва през 1966 г. с изваждането на модела 311 от продуктовата гама.
Първият сериен Trans, който е представен през 1983 г., се радва на голямо внимание в ГДР. Той обаче се произвежда главно за износ, а на вътрешния пазар се доставя само на държавни организации и земеделски кооперации. Товароносимостта на автомобила е 550 кг, което е съвсем прилично, имайки предвид, че в случая е използван серийният 992-кубиков двутактов двигател от Wartburg 353 с мощност от 50 к.с. Собственото тегло на пикапа от 840 кг също не надвишава нормите за такъв тип автомобил, което в комбинация със сравнително мекото окачване и големия товарен обем го прави особено популярен сред клиентите. От тази версия са произведени около 3000 екземпляра, като според оценка на познавачите, които понастоящем издирват и възстановяват такива автомобили, днес техният брой не надхвърля 100. Последната, кратко произвеждана версия на Wartburg 1.3, също се предлага във версия пикап, от който са направени само около 900 броя.
През 1991 г. ГДР излиза от състоянието на транс, а моделът с това име остава в историята като спомен за едно странно отклонение от естествения ход на автомобилната еволюция. Ограничените серии, в които е произведен този иначе съвсем обикновен йънгтаймер, го превръщат в особено търсен колекционерски обект, чиято цена в зависимост от годината на производство и техническото състояние може да достигне до 15 000 евро.