Забравеният герой: VW Polo Fox

Изгодният модел от Волфсбург икономисваше в много отношения – но въпреки това беше чудесен за всекидневието


16
ное.
2017

„Радостта от Polo започва с качването”, обещава рекламният проспект на VW от 1989 г. С оглед на „голия като пушка” интериор това звучи направо нагло – но рекламните експерти продължават още по-нахално: Fox бил „душата на компанията” в семейството на Polo, с „бодър” двигател и „много оригинално” оборудване.

Ха-ха-ха! Дори през 28 години атмосферата зад волана от твърда пластмаса можеше да бъде описана само с една дума – „празна”. Дори жабката нямаше капаче! За покритието на багажника се „грижи” парче евтин текстил. А това, което 4-цилиндровият мотор с 45 к.с. предлага като въртящ момент, днес може да бъде конкурирано от разни електрически велосипеди.

И въпреки това ние обичахме Fox, който беше въведен през 1985 като спартанска версия на второто поколение Polo (Typ 86C). Дългият 3,67 м „мъник” не беше „бонвиван”, както го представяха по рекламите, но за сметка на това във всекидневието надрастваше себе си.

В този цвят Polo изглежда много скучноват – но с качествата си поддържа настроението ви бодро

Да ходиш до университета с него, да помагаш на приятелите си при преместавне, да пътуваш с още трима души през уикенда? Никакъв проблем. При нужда багажникът увеличаваше обема си до 1170 л – и в него безпроблемно влиза пералня, а непретенциозният мотор се задоволява с най-евтиния по онова време бензин А-91. Това, че през неговия карбуратор с падащ поток преминаваха повечко от обещаните 7,1 л на 100 км, ни притесняваше точно толкова, колкото и непрецизното превключване. Колата не правеше впечатление на тромава – което е учудващо с оглед на факта, че за „спринта” от 0 до 100 км/ч бяха нужни близо 20 сек. А това беше цяла вечност – дори и преди повече от три десетилетия.

Винаги с четири цилиндъра: „джуджето” под предния капак генерира 45 к.с. при работен обем 1,05 л

А днес? В наши дни напразно търсим подобни автомобили: просторни отвътре, макар и компактни отвън и с превъзходна видимост на всички страни благодарение на тънките А-, В- и С-колони и на ръбестата форма на каросерията, без изнервящо писукане на разни асистенти. Polo е честен – и залага на вътрешните добродетели. А в наши дни е далеч по-очарователен, отколкото някога – сякаш желанията на рекламистите са се сбъднали….

ИЗВОД

Polo Fox е автомобил на лишенията и малко напомня на килия в манастир. Въпреки това той ни липсва: защото каквото можеше да прави, го правеше добре: беше здрав, удобен и без разни модни „флинтифлюшки”. Днес подобни автомобили вече няма.

Само най-необходимото: скоростомер, уред за горивото и показание за температурата на охладителната чест. А часовник? Де такъв лукс…

Teхнически данни

Двигател 4-цил., отпред напр. Работен обем 1043 куб.см Макс. мощност 33 кВт (45 к.с.) при 5600 об/мин Макс. въртящ момент 74 Нм при 3600 об/мин Макс. скорост 142 км/ч 0-100 км/ч 19,5 сек Задвижване предно/4-степ. ръчна трансмисия Разход 7,1 л/100 км Д/Ш/В 3655/1580/1355 мм Тегло 730 кг Обем на багажника 294-1170 л

 

Още по темата