Ето кои са проблемните зони на електромобилите според TÜV

2211
2023

В новия доклад на TÜV влизат и три модела електрически автомобили. Tesla се представя най-слабо. Zoe има проблеми със спирачките, а VW е изненадващият победител. Вижте кои са основните слаби места при електрическите автомобили!

Електромобилите вече присъстват осезаемо в света на колела – а първите масови модели от тях редовно минават прегледи пред TÜV. А това означава, че вече има достатъчно голям брой автомобили на ток, за да бъдат включени в статистиката. Резултатите от нея със сигурност ще ви бъдат полезни, ако търсите употребяван електрически автомобил.

Докато през миналата година имаше възможност само за предварителна оценка на няколко избрани електрически модела, сега вече Renault Zoe, Tesla Model 3 и VW E-Golf са достатъчно популярни в Германия, за да бъдат включени в големия доклад на TÜV за 2024 г. А скоро те ще си имат компания. „Електрическите автомобили наводняват пазара втора ръка“, коментират от TÜV в годишния си доклад. Между другото, цените на употребяваните коли на ток падат.

Кои са слабите страни на Tesla Model 3?

Но някои електромобили в статистиката, изведена от ГТП, се оказват доста изненадващи. Сред тях е представянето на хитова Tesla Model 3, която е на дъното в класасацията на TÜV – шампион по дефекти в класа от две до три години. 14,7 процента от всички Tesla Model 3 не са преминали успешно инспекцията – или казано с други думи, всяка седма Tesla се е проваляла.

Eлектромобилите спират предимно посредством рекуперация – поради което механичните спирачки рядко биват натоварвани достатъчно – и поради тази причина имат склонност към ръжда.

Компактният лифтбек, с който Tesla навлезе на пазара за масови модели преди шест години, страда от често срещаните при електрическите автомобили проблеми с окачването и спирачките. Спирачните дискове при „тройката“ се износват близо четири пъти по-често от средното за всички автомобили в доклада на TÜV.

Окачването пък дефектира 15 пъти по-често. При Model 3 „страдат“ и светлините – всички осветителни елементи се оказват ненадеждни, но най-вече – късите светлини и като цяло – фаровете. Интересното е, че пробегът при Model 3 (55 000 км) е с около една четвърт по-нисък от средната за класацията на TÜV стойност.

Защо електрическите автомобили имат специални проблемни зони?

Проблемите по спирачките и окачването обаче не се наблюдават само при Tesla: почти всички модели на ток имат същите дефекти. Причините за тях са свързани с особеностите в конструкцията: електрическите автомобили са много тежки поради наличието на батерия.

Така например най-голямата батерия на VW ID.3 – с капацитет 82 кВтч, вече тежи 514 килограма (Tesla не разкрива данни за теглото на батерията). Естествено, толкова много добавени килограми натоварват сериозно окачването.

От друга страна, спирачките страдат предимно защото не се задействат достатъчно често: електрическите модели намаляват скоростта си предимно посредством рекуперация. Това води до корозия по спирачните дискове на Tesla Model 3 и други електромобили. Ето защо се налага ръждясалите дискове да се сменят, което оскъпява поддръжката.

Кои са слабите места на Renault Zoe?

Renault Zoe, най-продаваният електромобил в Европа, също има проблеми с механичните спирачки – макар и не в толкова голяма степен като Tesla. Дисковете на „французина“ ръждясвали почти 50 процента по-често от средната за класацията стойност. Функцията на „крачната“ спирачка е критикувана много по-често: четири пъти над средната стойност на всички оценени от TÜV модели на възраст две до три години.

Най-продаваният електромобил в Германия – Renault Zoe, също като Tesla Model 3, има проблеми със спирачките и с окачването.

При малкия френски електромобил проблемите също се дължат на теглото на батерията. Средната батерия – с капацитет 23 кВтч, тежи 462 килограма. Тя натоварва окачването до такава степен, то дефектите при него се оказват над дванадесет пъти повече от средното при 4-/5-годишните автомобили. Кормилната уредба и шарнирите също страдат поради многото килограми, макар и не в толкова много. Като цяло, Zoe се класира в средата – на 49-то място с процент на дефектируемост 5,1.

Защо E-Golf се представя много по-добре?

Изключенията потвърждават правилото: третият електрически автомобил в доклада на TÜV, E-Golf, се представя забележително добре. Версията на Golf 7, от която Volkswagen произведе 145 500 екземпляра за период шест години (2014-2020), е дори по-добра от конвенционалнaтa! Всъщност E-Golf е на четвърто място по надеждност в своята категория (на 2- до 3-годишните).

Volkswagen произвеждаше e-Golf от 2014 до 2020 г. Първоначално моделът разполагаше със 115, а от 2017 – със 136 к.с.

Една от причините се крие в малката батерия: тя тежи само 318 килограма. Заради нея обаче водачите на E-Golf трябва да се задоволят с по-скромен пробег – максимум 231 км (в зависимост от мощността на двигателя) по цикъла WLTP. Това скромно постижение бива компенсирано от солидната техника. Дори спирачните дискове се оказват добри. От TÜV имат критики единствено към крачната спирачка, дефектираща до три пъти по-често от средното.

Как да се справим с корозиралите спирачки на електромобилите?

До момента производителите нямат решение на проблема с ръждата по спирачките на електрическите автомобили. При някои модел (напр. VW ID.3/ID.4) на задната ос се монтират барабанни спирачки. Тяхното спирачно действие е малко по-слабо, но те са капсуловани – и нямат толкова сериозна склонност към ръжда, ако се задействат по-рядко и са изложени по-често на влага.

TÜV препоръчва водачите на електромобили да спират редовно рязко. Естествено, това трябва да става само когато зад вас няма трафик. Освен това скоростният лост трябва да бъде поставен в положение N, за да не рекуперира автомобилът автоматично, което би намалило значително натоварването върху спирачната система.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин