Ето как работи системата за активна аеродинамика на Porsche


22
апр.
2020

По-мощен, по-динамичен и по-комфортен от всякога: новият 911 Turbo S задава нови стандарти в много области. Това важи и за адаптивната аеродинамика, която от Porsche са усъвършенствали още повече в своя флагман 911. Системата за активна аеродинамика Porsche Active Aerodynamics (PAA) адаптира аеродинамичните характеристики на автомобила още по-прецизно спрямо условията на пътя, скоростта и избрания режим на шофиране.

„Никой друг спортен автомобил не реагира на различни ситуации с такава аеродинамична гъвкавост като новия 911 Turbo S. Ние, инженерите по аеродинамика, обикновено сме изправени пред една дилема: ниският коефициент на въздушно съпротивление е необходим за максимална скорост и нисък разход, докато голямата притискаща сила благоприятства пътното поведение. Двете характеристики обаче си противоречат една на друга“, обяснява д-р Томас Виганд, ръководител Аеродинамични разработки в Porsche. „PAA решава конфликтите между тези различни аеродинамични цели. Всеобхватното разширяване на интелигентната система в 911 Turbo S прави възможно постигането на много по-голям обхват на аеродинамичните конфигурации за оптимална динамика на задвижване и минимално въздушно съпротивление. Нещо повече, аеродинамичните компоненти имат по-голям потенциал да отговорят на специфичните изисквания по отношение на динамиката на задвижване във всяка ситуация на пътя.“

Активните ребра за охлаждащия въздух са нови. Заедно с адаптивния преден спойлер, както и с „излизащото“ и наклняващо се задно антикрило, новият върхов за гамата модел съдържа съответно три активни аеродинамични компонента. Освен основните аеродинамични конфигурации на 911 Turbo, а именно PAA Speed (Скорост) и PAA Performance (Динамика), сега това позволява реализирането на конфигурация Eco (Еко).

Системата PAA също така е усъвършенствана с включване на функцията Wet Mode (Режим за шофиране по мокри настилки), която измества аеродинамичния баланс към задната ос за по-голяма стабилност на автомобила на мокро. Системата включва и функцията Въздушна спирачка, генерираща по-голямо въздушно съпротивление и по-голяма притискаща сила в случай на пълно спиране при висока скорост, което съответно води до по-къс спирачен път и увеличена стабилност. PAA се използва и за адаптация към променения въздушен поток около автомобила при отваряне на плъзгащия се или сгъваемия покрив. Това означава, че има общо осем различни аеродинамични конфигурации, всяка от които е описана чрез специфична комбинация от активни аеродинамични компоненти.

Направени са подобрения не само в адаптацията спрямо специфичните изисквания при шофиране, но също и по отношение на самите аеродинамични характеристики: наново проектираните активен преден спойлер и антикрило са увеличили притискащата сила с 15%, за да гарантират подобрена стабилност и динамика на задвижване при високи скорости. Максималната притискаща сила в позиция Performance (Динамика) (при активиран режим Sport Plus) сега е около 170 кг.

Коефициентът на въздушно съпротивление (cd) на 911 Turbo S варира в зависимост от аеродинамичната настройка. Най-ефективната конфигурация с минимална cd стойност от 0,33 се постига със затворени ребра и прибрани преден и заден спойлер.

Ребрата за охлаждащия въздух: постоянно регулируеми

Новоразработените контролирани ребра за охлаждащия въздух позволяват по-ниско аеродинамично съпротивление при шофиране и съответно по-нисък разход на гориво. Ребрата са разположени в десните и левите въздухозаборници на предната броня. Те са постоянно регулируеми и контролират пропускането на охлаждащия въздух през радиаторите.

Интелигентна система за управление на енергията допринася за постигането на баланс между текущата нужда от охлаждане, електрическата енергия, необходима за работа на вентилатора на радиатора, и аеродинамичната полза от ребрата за охлаждащия въздух. В резултат на това ребрата за охлаждащия въздух се затварят в максимална степен при скорост от 70 км/ч. Това допринася за икономия на гориво при ежедневното шофиране.

А от скорост 150 км/ч ребрата се отварят линейно за постигане на оптимален аеродинамичен баланс при високи скорости. Освен това се дава приоритет на динамиката на задвижване и поради това ребрата за охлаждащия въздух се отварят, когато режимите на шофиране Sport (Спортен), Sport Plus (Спортен плюс) и Wet (Шофиране по мокри настилки) са активни и когато системата за управление на стабилността Porsche Stability Management (PSM) е деактивирана или бутонът за спойлера е натиснат.

Предният спойлер: пневматично задействане на отделните сегменти

Активният преден спойлер на 911 Turbo е значително подобрен. Ефективната аеродинамична зона е увеличена в сравнение с предшественика. Изтеглянето и прибирането сега може да стане за по-кратко време с по-малък натиск. Трите сегмента могат да бъдат задействани индивидуално с помощта на задвижващи механизми. Двата външни задвижващи механизма винаги функционират синхронно. Предният спойлер е направен от гъвкава пластмаса (еластомер) и следователно може да се върти, така че средният сегмент може да се прибира или изтегля, когато външните сегменти са изтеглени. Има няколко възможности за регулиране:

  • В основната позиция спойлерът е напълно прибран и фиксиран на място чрез предварителното натоварване на еластомера и чрез магнити под каросерията на 911 Turbo S.
  • В позиция Speed (Скорост) само двете външни зони на спойлера са изтеглени. По този начин около каросерията се насочва повече въздух и подемната сила при задната ос е намалена.
  • В позиция Performance (Динамика) и трите сегмента на спойлера са изтеглени. Тази позиция предлага аеродинамика, ориентирана към динамиката на шофиране, с максималната възможна притискаща сила на предната ос. В тази позиция релефното лого „911 Turbo S“ е видимо и в средната част на спойлера.

Контролният модул и въздушният компресор са монтирани отстрани на багажното отделение. Пневматичният модул е по-компактен от този на предшестващия модел. По този начин капацитетът на багажното отделение е увеличен с три литра. Променливият преден спойлер също така увеличава ъгъла на предния надвес и допринася за ежедневната използваемост: пътният просвет е по-голям, когато е избрана основната позиция, и затова е подходящ при маневри за паркиране или при шофиране върху изкуствените ограничители на скоростта („спящи полицаи“).

Задното антикрило: сега с още повече функции

За задното крило е използвана олекотена конструкция: отличителната Turbo характеристика тежи 440 грама по-малко от съответния компонент на предшественика, но има с 8% по-голяма ефективна зона. Основата на крилото е сърцевина от пяна с ковани вложки. Конструкцията се състои от горна страна с два слоя пластмаса, подсилена с карбонови влакна (двуосева CFRP материя) и долна страна с един слой пластмаса, подсилена с фибростъкло. Електрическото регулиране на крилото – което може да се изтегля и накланя – се извършва основно в зависимост от скоростта и избрания режим на шофиране.

В зависимост от избраните режими на шофиране вече има допълнителни позиции, както и познатите позиции Speed (Скорост) и Performance (Динамика):

  • Позицията Eco (Еко) с прибрано крило сега е налична в по-голям обхват на скоростта, така че автомобилът да може да се управлява с минимално въздушно съпротивление.
  • Позицията Performance II (Динамика II) с намален преден ъгъл на заход за скорости над 260 км/ч намалява въздушното съпротивление и натоварването върху гумите на задната ос: това позволява да се избегне увеличаване на налягането в гумите. Предимството на тези мерки е високият потенциал на гумите от гледна точка на надлъжната и страничната динамика за динамично задвижване и особено за управлението на спортен автомобил, например по състезателните писти. Ежедневната използваемост и комфортът при шофиране също се възползват от адаптираното налягане в гумите.
  • Във втората нова позиция на крилото Wet (Шофиране по мокри настилки) крилото е значително изтеглено, но все още не е наклонено. В комбинация с изцяло прибрания преден спойлер аеродинамичният баланс се измества към задната ос, когато е активиран режим Wet (Шофиране по мокри настилки). Резултатът е по-висока задна част и стабилност при шофиране, което осигурява по-голяма безопасност върху мокри пътни настилки.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >