2024
Много държави от ЕС, както и някои автомобилни производители искат забрана на двигателите с вътрешно горене и при камионите. Германският министър на транспорта Висинг все още е колеблив по отношение на позицията си. Според най-голямата асоциация на спедиторите в страната подобни цели са напълно нереалистични и биха стрували изключително много.
След като забрани двигателите с вътрешно горене при всички нови автомобили от 2035 г., ЕС иска и камионите да минат на ток. Проектозаконът предвижда тежкотоварните автомобили да отделят минимум 90 процента по-малко въглероден диоксид до 2040 г. Тъй като според категоризацията на ЕС единствено при електрическите и водородните автомобили CO2-емисиите се приемат за нулеви (независимо от реалните емисии, генерирани при производството на тока), това означава, че голяма част от камионите ще трябва да бъдат електрически. В преговорите няколко държави от ЕС пледираха за по-сериозна роля на био- и синтетичните горива като биодизела, но не успяха да се наложат.
Защо Daimler и MAN са „за“ електрическите камиони?
Някои автомобилни производители, в т.ч. Daimler и MAN, които вече са инвестирали милиарди в разработката на електрически камиони за европейския пазар, настояват за забраната на двигателите с вътрешно горене за камиони в ЕС. Ръководителят на гиганта MAN Александър Власкамп се обявява твърдо „за“ новата климатична такса, която федералното правителство планира да въведе. „Германия направи голяма стъпка в правилната посока, като увеличи таксите за дизелови камиони. Инвестициите в електрически камиони ще се изплатят по-бързо“, коментира Власкамп в интервю за „Automobilwoche“.
Цитиран от FOCUS, високопоставен мениджър на неназована компания за производство на камиони коментира, че причината за ентусиазма към електромобилите невинаги била от техническо естество. Несъмнено на други пазари търсенето на двигатели с вътрешно горене ще бъде запазено – но по отношение на ЕС инвестициите за камиони на ток просто не биха се възвърнали. „По същество се нуждаем от забраната на двигателите с вътрешно горене, за да не се налага повече да се конкурираме с други технологии на свободния пазар“, смята мениджърът.
Асоциацията на спедиторите в Германия призовава за алтернативни горива
Според Федералната асоциация за транспорт на стоки, логистика и извозване на отпадъци (BGL), най-голямата германска асоциация на спедитори и транспортни компании, нещата стоят по съвсем различен начин. В интерес на транспортните компании Федералното министерство на транспорта би трябвало да се ангажира с „по-силна роля за неутралните по отношение на CO2 горива“, обясни говорител на BGL в четвъртък. Следователно проектозаконът трябвало да бъде предоговорен.
В интервю за FOCUS говорителят на УС на BGL Дирк Енгелхард посочи защо асоциацията смята целите на ЕС и Германия по отношение на електрификацията за нереалистични, поне що се отнася до тежкотоварния траспорт:
Според данните на Toll Collect от януари, от 800 000 тежкотоварни камиона по пътищата на Германия, само 524 в момента са електрически – т.е. 0,065 процента.
Електрически камион е с около 200 000 евро по-скъп от дизелов. Дори с държавна субсидия в максималния размер от 80 процента, цената би паднала до около 160 000 евро на превозно средство – а останалите 20 процента предприемачът ще трябва да плати от собствения си джоб.
„Да приемем, че 10 процента от приблизително 50 000 нови камиона, продавани всяка година, трябва да бъдат електрически. За 5000 автомобила това би означавало необходимост от годишно финансиране в размер на 800 милиона евро“, казва Енгелхард.
По прогнози на BGL ще бъдат необходими и около 1,5 милиарда евро за разширяване на зарядната инфраструктура, депа и други съоръжения, както и изграждането на 40 000 нови паркоместа. От Министерството на транспорта обаче изчисляват, че необходимите паркоместа щели да бъдат с 23 000 по-малко. Проблемът с паркирането обаче е всеобщ, той засяга и камионите на двигател с вътрешно горене.
И не на последно място, обществено достъпни Megacharger-и – т.е. зарядни устройства с мощност 1000 кВт, необходими за електрическите камиони, в Германия на практика към момента липсват.