Енигматичният прототип Saab 98, създаден преди половин век

2101
2025

В края на 60-те години шведската компания Saab е във възход. През 1968 година, скоро след нейното обединение със Scania, е представен изцяло новият и много модерен като дизайн Saab 99, а старите двутактови двигатели са заменени с четиритактови британски от Ford V4 и Triumph. В този период на динамичен прогрес по всичко личи, че кариерата на доста поовехтелия модел 96 вече отива към своя край, но точно тогава изниква неочаквана причина за продължаване на неговото производство. Тя произлиза от това, че цената на новия  Saab 99 е прекалено висока и фирмата не иска да рискува, като се откаже от своя по-архаичен, но много по-достъпен стар модел. Така е взето компромисното решение за продължаване на неговото производство, като последният двутактов Saab 96 е произведен през 1968 г., след което започва да се оборудва с двигател Ford. Предприемането на този ход изглежда разумно, но междувременно дизайнът на автомобила вече е прекалено старомоден, и това започва да рефлектира върху нивото на продажбите, въпреки ниската му цена.

Междувременно главният дизайнер на Saab Сикстен Сасон разработва модернизирана версия на модела 99 със скосена задна част, чийто сериен вариант дебютира през 1973 г. с името Combi Coupé. Той се отличава от стандартния седан с характерно оформения си профил, който е нещо средно между масивен петместен хечбек и спортно купе с три врати. Тогава възниква идеята за модернизиране на задната част на Saab 96 на същия принцип, така че автомобилът да придобие малко по-съвременен и по-привлекателен вид.

Проектът се ръководи от наследника на Сасон, Бьорн Енвал, а като изходна база е използвано графично предложение на индустриалния дизайнер Алиберт Валенбредер от  септември 1973 г. Окончателният дизайн на опитния образец, базиран на Saab 95 (комби версия на модела 96), е създаден в сътрудничество с италианската каросерийна фирма Coggiola през 1974 г. Това малко известно партньорство води началото си още от 1970 г., когато в резултат на сложната творческа симбиоза от шведската изобретателност и италианското майсторство е създадено спортното купе Saab Sonett III.

Освен, че се отличава с хармоничен и много атрактивен външен вид, прототипът на Saab 98 е очарователна реликва от историята на Saab. Той е нагледно доказателство за предизвикателствата, с които е принудена да се справя шведската фирма преди половин век в стремежа си да се адаптира към бързо променящия се автомобилен свят. Оказва се обаче, че точно заради своя странен консервативно-футуристичен дизайн, този прототип прекалено много се отклонява от праволинейната маркетингова философия на Saab. Така в средата на 70-те години тази интересна идея завинаги потъва в историята, а през 1980 г. окончателно приключва и производството на класическия Saab 96. Доколкото е известно, Saab 98 е изработен в няколко екземпляра, като единственият, оцелял до днес, е изложен във фирмения музей в Тролхетан.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин