Елмобус 78: преди 45 години дебютира първият български екобус

1801
2024

Малко известна подробност от историята на завод „Чавдар“ е, че когато става част от ДСО „Балканкар“ в края на 70-те години, той създава прототип на електрически автобус в сътрудничество със столичните институти НИПКИЕМ и ЛАДА. Това е един от най-екзотичните и малко познати опитни образци на завода, както и единственият „Чавдар“ с електродвигател, правен някога. Ето как накратко е представен този модел на страниците на в. „Авто мото“:

„През 1976 г. в секция „Електромобили, платформени кари и влекачи“ в Института по електрокари и мотокари при Комитета по транспортно машиностроене, колектив с ръководител Драгомир Спасов създаде 5 прототипа на лекотоварни електромобили с различно предназначение, които послужиха за основа на разработената в комитета през 1978 г. координационна програма за развитие и внедряване на електромобили в България. Тя предвижда на базата на унифицирани възли и части, произвеждани в наши предприятия, да бъдат разработени лекотоварни електромобили за градския транспорт.

И първите резултати вече са налице – на последния национален преглед на движението за ТНТМ в Пловдив беше показан прототипът на първия български електробус.

Трудно би могъл непросветеният посетител да различи електробуса от микробусите, които се движат по улиците на София.

Причината за тази прилика се крие в основното изискване към проекта, върху който работим – пълна унификация на възлите и агрегатите със серийно произвежданите у нас – обясни инж. Макарски. Оригинални са само рамата и окачването на електромобила, разработени в института. Всичко друго е „конфекция“ – каросерията е серийно произвеждана разработка на лабораторията ЛАДА, двигателят е на ЗПМ „Г. Костов“, предният мост е от ГАЗ-51, произведен в завод „Мадара“ – Шумен, а задният е унифициран със задния мост на електрокара ЕП 11.

Двигателят с мощност 15 кВт (20 к.с.) при 3000 об/мин е в комплект с редуктора и задния мост, монтирани под каросерията на електробуса. Пред тях са разположени специалните олекотени акумулаторни батерии, произведени в завод „Енергия“ – Търговище. Те се изработват в два варианта – с капацитет 240 и 300 Ач на базата на серийно произвежданите панцерни акумулаторни батерии. Сменяващата се двойка зъбни колела на редуктора позволява той да се монтира в електромобили с различно предназначение. Максималната скорост на движение може да бъде 30, 40 и 45 км/ч.“

Електробусът разполага с 14 места, пробегът му с едно зареждане при непрекъснато движение е 100 километра и 60 километра при експлоатация в градски условия. Отговорен конструктор на проекта е инж. Васил Макарски.

Единственото представяне на Елмобус 78 пред публика е по време на XXXV Международен панаир в Пловдив през септември 1979 г. на щанда на ДСО „Балканкар“, след което съдбата на този прототип не е известна.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин