Елитът на българския автомобилен пазар в края на 30-те години

0706
2021

Елитът на българския автомобилен пазар в края на 30-те години

Малко известен факт е, че още в предвоенната епоха, заедно с десетките познати и утвърдени марки, в България функционират и представителства на почти всички производители от най-високите позиции в ценовата листа на световния пазар. Сред тях има известни и до днес имена, като Lincoln и Cadillac, както и отдавна потънали в историята аристократични легенди като Auburn, Packard, Pierce-Arrow и Horch.

AUBURN

Auburn се продава официално в България през 1937 г., когато Николай Василев (един от няколкото официални представители на Cadillac и Chevrolet за България), за кратко поема и вноса на екстравагантната американска марка. Засега са открити снимки на три автомобила от модела 653/654, произвеждан в средата на 30-те години с различни регистрационни номера от София, два от които са с каросерия седан и един с открита каросерия фаетон. Сред известните притежатели на Auburn в България са братята Лука и Ижо Ландау, главни акционери в „Текстилно-бояджийска фабрика Ландау“ в Княжево.

В предвоенните години в България са продадени най-малко три автомобила Auburn (архив на Тодор Деляков)

CADILLAC

Марката Cadillac става популярна в България още в годините на Първата световна война, когато отделни екземпляри попадат в плен на нашите войски. През 1924 г. Методи Тодев открива първото у нас официално представителство на Cadillac, което функционира сравнително кратко. Вносът е възобновен през 1936 г. от Николай Василев, а година по-късно от Димитър Илчев, който остава официален представител на Cadillac до 1939 г. В края на 30-те години само в Държавния автомобилен гараж към МОСПБ (Министерство на обществените сгради, пътищата и благоустройството) вече има десет автомобила Cadillac.

Реклама на Cadillac и La Salle от 1938 г. (сп. „Автомобилизъм и туризъм“)

LINCOLN

Официалните продажби на Lincoln в България започват през 1928 г. от страна на генералния представител на Ford „Комерциум“ АД, като по същото време два такива автомобила, с каросерия фаетон и лимузина притежава и българският банкер Атанас Буров.

През първата половина на 30-те години вносът на Lincoln е преустановен, но през 1937 г. марката отново се появява на българския пазар, благодарение на новия вносител на Ford „Алемит Кар Къмпани“ АД. През 1940 г. в Държавния автомобилен гараж към МОСПБ са били зачислени два автомобила Lincoln Zephyr.

Един от няколкото екземпляра Lincoln Zephyr, внесени в България в края на 30-те години от официалното представителство „Алемит Кар компани“ (архив на Иван Колев)

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин