Електромобил зарежда за под 5 минути от 10 до 80 процента

0407
2024

Приключи ли най-накрая дългото време за зареждане на батериите на електрически автомобили? Британски старт-ъп е убеден в това – и наскоро го тества на практика. Мина не без спънки, но в крайна сметка завърши впечатляващо.

Сравнително дългият процес на зареждане на батерията продължава да възпира много шофьори от покупката на електрически автомобил. Въпреки че производителите винаги успяват да ускорят процеса, електрическите автомобили все още не са се доближили до скоростта на обикновено спиране за зареждане с гориво – или пък не?

Британският стартъп за електрически автомобили Nyobolt вече заяви през лятото на 2023 г., че батерията на неговата концепция може да бъде напълно заредена за по-малко от шест минути – макар и при лабораторни условия и с редица ограничения. Критиците се оплакаха, че компанията нито е посочила какво наистина означава пълно зареждане в този случай, нито е предоставила информация за живота на батерията. Сега Nyobolt е изпробвал всичко на практика – или поне се е опитал да го направи.

Nyobolt демонстрира супер бързо зареждане

Както се съобщава, стартъпът е докарал своя спортен автомобил, който все още е във фаза концепция, на състезателната писта в Бедфорд, Великобритания. Там автомобилът трябваше да демонстрира пред обществеността рекламирания рекорд на станция за зареждане. За да покаже това при реални условия, Nyobolt използва конвенционална станция за бързо зареждане с 350 киловата HPC стандарт – и се провали с гръм и трясък.

Батерията, която е с капацитет от само 35 киловатчаса, не може да се зареди с електричество от 0 до 100 процента за по-малко от шест минути. Nyobolt се оправда както със станцията за бързо зареждане, така и с охладителната система на концептуалния автомобил. Последната не работеше оптимално заради летните жеги.

От 10 до 80 процента за 4:37 минути: силен резултат въпреки проваления опит

Демонстрацията обаче не беше съвсем провал. В крайна сметка компанията успя да зареди батерията на автомобила Nyobolt от 10 до 80 процента в рамките на 4 минути и 37 секунди. Това означава, че колата е готова за още 193 километра след спиране за зареждане. При пълно зареждане енергията би била достатъчна за 250 километра.

Продължителността на живота на батерията също не би трябвало да страда от бързото зареждане. След 4000 цикъла на зареждане батерията все още трябва да притежава 80 процента от първоначалния си капацитет. За сравнение: батерията на iPhone достига тази точка след само 1000 цикъла на зареждане. Все пак трябва да се отбележи, че батерията на Nyobolt е много малка и не отговаря на капацитета на батерията на средна семейна кола. Следователно краткото време за зареждане не може да бъде прехвърлено директно към други електромобили.

Серийното производство ще бъде възможно през 2025 г

Освен това спортният Nyobolt, който е вдъхновен от Lotus Elise, е необичайно лек с тегло от 1250 килограма, което увеличава неговия пробег. Въпреки това производителите на автомобила изглежда са поели по обещаващ път. Според компанията както батерията, така и автомобилът могат да влязат в серийно производство още през 2025 г. За целта обаче компанията се нуждае от подходящи партньори за сътрудничество във връзка с производството и продажбите. Nyobolt не възнамерява да действа като производител.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин