Електромобили с душа на прахосмукачката


24
май
2018

ДЖЕЙК ДАЙСЪН е застанал на малка сцена в барокова зала в парижкия квартал „Монмартр“. В ръката си държи прахосмукачка. Дайсън представя най-новия си модел – Cyclone V10. На маса до него е разположено сърцето на домакинския електроуред: новият дигитален електромотор на Dyson. С големината на юмрук, с тегло от 125 грама, с мощност 525 вата, 125 000 оборота в минута. След като краткото шоу приключва, синът на основателя на фирмата Джеймс Дайсън е готов да отговаря на въпросите на репортерите. Никой обаче не иска да говори за прахосмукачката. Всички искат да знаят какво се случва с плановете за електромобили, обявени от Dyson? Пробег? Мощност? Цена? Дизайн? Кога ще видим прототипи?

Проектът на студента Леандър Лирет: Dyson обяви „радикално различен дизайн“ на автомобилите си

Посетителите усещат колко смесени са чувствата на Дайсън на тази тема. Дайсън младши забелязва в този ден как неговата успешна фирма изведнъж бива възприемана по съвсем различен начин. Вън от прашния ъгъл в хола и вътре в бляскавия гараж. Човекът обаче е наясно, че не трябва да издава нищо по темата. Автомобилният проект е свръхсекретен. „Само толкова – казва Джейк Дайсън. – 400 от нашите разработчици в момента са заети с проекта за електромобил. И трябва да назначим още 300 инженери.“ Предстои и завършването на нов развоен център. Dyson не е поредният стартъп, който с пари на инвеститори възнамерява да реализира поредната идея на пазара за електромобили. Английският производител на домакински електроуреди е в състояние да инвестира над милиард собствени средства в разработката и производството на акумулаторни батерии – или по-точно 2,3 милиарда евро. През 2020 г. ще бъде показан първият модел, който ще се появи на пазара през 2021 г. Защо от Dyson правят всичко това?

Проектът на Ендрю Нгуен

Излизат от комфортната зона на пазарен лидер на премиум продукти и навлизат в нестабилната територия на производителите на електромобили? За отговора е необходимо да се върнем почти 30 години назад. И да установим, че Джеймс Дайсън има неуредени сметки с автомобилната индустрия. През 1990 г.той започва разработката на система за отработените газове на дизелови автомобили, която филтрира твърдите частици (саждите) в ауспуховата тръба. „За съжаление по онова време не успяхме да заинтригуваме нито един автомобилен производител – казва Джеймс Дайсън. – За мен винаги е било важно да открием решение на проблема със замърсяването на въздуха.“

Проект на Мариус Бургхард: не е сигурно, че електромобилите на Dyson ще използват дизайна на домакинските електроуреди

Когато преди няколко години си проличава, че електрозадвижването ще се наложи като алтернатива на двигателите с вътрешно горене, шефът на фирмата започва лично да се занимава с разработката на нови технологии за батерии. Фактът, че продуктите на Dyson работят с все по-ефективни батерии, както и с все по-малки, по-леки и по-мощни електромотори, е добре дошъл за това ново начинание. Dyson показва, че нещата са сериозни, през 2015 с покупката на фирма Sakti3 (за близо 75 милиона евро), която е концентрирана върху разработката на твърди батерии (батерии с твърди електролити). Те са не само по-сигурни и по-малки, но и гарантират по-голям пробег на електромобилите. Моделите на Dyson ще се появят с твърди батерии – макар и едва като втора стъпка. В първия модел ще бъдат използвани обикновени литиево-йонни батерии. Дори производители като Toyota планират използването на твърди батерии не преди 2025.

Проектът на Жорж Куиран-Бьожю

За разлика от новите стартъпи Dyson няма нужда да купува части за електромотори и батерии. Самият проект за електромобили ще се развива без партньорства. „Искаме сами да си движим нещата“, обясни германският шеф на управата Макс Конце миналата година. Междувременно той напусна фирмата, но изказванията му са още в сила: „Dyson ще направи автомобил Dyson по начин, който смятаме за правилен. А това означава, че нашите инженери ще го създадат като концепция от началото до края, а ние ще го произведем в нашия завод.“

Тъй като Джейк Дайсън не иска да дава подробности в Париж, нашата информация засега се базира на слухове: планирани са три модела, като първият от тях ще бъде произведен в около 10 000 екземпляра. „Financial Times“ съобщава, че освен на няколко места в Азия, електромобилите ще се произвеждат в заводи и в Уелс, и в Англия.
Първият автомобил ще послужи на Dyson да натрупа опит и да оптимизира връзките си с доставчици. Но за разлика от Tesla Dyson има партньорства от десетилетия. Фирмата разработва сама софтуера, необходим за електромобилите.

Проектът на Томаш Марцинкевич

Освен това прибавяме и опита на британците с леките конструкции. Как обаче ще изглеждат автомобилите?
„Напълно различни от останалите модели в автомобилната индустрия“, казва сър Джеймс Дайсън. И допълва: „Няма да има спортен автомобил.“ AUTO BILD помоли студенти по дизайн да представят своите виждания за моделите.

В Париж на сцената зад Джейк Дайсън стои слоганът „Changing the way we clean“. Тук присъстващите спокойно могат да си представят как след две години той може да бъде променен на „Changing the way we drive“. Естествено няма гаранция за успех, подобен на този от бизнеса с домакински електроуреди.
Затова пък на хората от Dyson не им липсва самочувствие. Да излязат на борсата като Tesla не е опция за Dyson. „Ние ще си останем семейна фирма – заявява категорично сър Джеймс. – Ние сами ще си изкараме парите, които са ни необходими за електромобилите.“

Още по темата

Card image cap
BMW X5 срещу Mercedes GLE: Дуелът на динозаврите

13
апр.
2017

В края на 2018 г. двубоят навлиза в нов рунд: тогава ще се появят новите поколения на луксозните SUV-ове

Card image cap
Evoque става Plug-in хибрид

5
дек.
2017

Втората генерация на модела ще се появи през 2019 г.

Card image cap
Ariel пуска на пазара суперелектромобил с 1180 к.с.

31
авг.
2017

„Бегачката” на електрическа енергия ще бъде в продажба от 2020 г.

Card image cap
Новото А3 – и във версия купе

7
май
2017

През 2019 г. ще се появи третото поколение на Audi A3 – събратът на Golf ще стане по-спортен

Card image cap

В последния брой:

Архив >