Електромобилите – най-доброто решение за таксиметров превоз?

0805
2025

Таксиметровите компании в Германия все по-често залагат на електромобили. Сега шефът на една от тях разкрива защо

Таксиметровите компании в Хамбург и Мюнхен използват все повече електромобили. Интензивната експлоатация на този тип МПС във всекидневието доказва, че електрическите модели функционират надеждно дори при високи натоварвания. Тестовата организация Dekra провери шест броя Jaguar i-Pace, използвани като таксита в Мюнхен – на пробег между 180 и 260 хил. километра.

Резултатът: батериите постигнаха от 95 до 97 процента по показателя State of Health. А това показва, че въпреки ежедневните зареждания на максимална мощност, батериите са запазили качествата си.

Електрическите таксита се зареждат средно по 1,5 пъти на ден

Грегор Байнер от Taxi Zentrum в Мюнхен коментира пред германски медии, че такситата били зареждани средно по 1,5 пъти на ден – и то не по начин, който да щади батерията.

Въпреки това батериите били изключително издръжливи. Днес компанията разполага с около 70 автомобила, от които около една трета са електрически. До 2029 г. цялата флотилия на компанията щяла да мине на ток.

В Хамбург таксиметровите компании също от години разчитат на електрическата мобилност. От януари 2025 г. там могат да бъдат регистрирани нови таксита само с нулеви емисии. Ян Вебер, главен изпълнителен директор на Hansa Funktaxi eG, вижда ясни икономически ползи в това.

Сервизната инспекция за електромобил излизала колкото смяната на масло при дизел в Германия (ок. 160 евро). Освен това посещенията в сервизите не били толкова чести, а спирачките често издържали по 100.000 километра и отгоре.

А пътниците се радвали на електрическите таксита, разкрива Вебер в интервю за ams. „Нашите частни клиенти хвалят не само комфорта на електрическите таксита, но и приноса, който правим за опазването на климата. Все повече компании, ангажирани с устойчивото развитие, също приветстват прехода към електрическа мобилност и изрично поръчват електрически таксита.“

Въпреки ежедневното бързо зареждане батериите запазват капацитета си

Зареждането по време на натоварената работа на смени не е основен проблем. Някои шофьори правят междинни зареждания, други пълнят батериите по време на обедната си почивка или при издаването на колите между смените.

Специални станции за бързо зареждане, които могат да се използват само от електрически таксита, гарантират кратко време за операцията. Батерията обикновено може да се зареди от 20 до 80 процента за 20-30 минути.

Въпреки ежедневното бързо зареждане, батериите почти не губят от капацитета си след години експлоатация. „Дори след години на бързо зареждане по няколко пъти на ден, пробегът пада незначително“, казва Вебер.

Към момента над 700 от общо 3000 таксита, обслужващи Хамбург, са изцяло електрически – и тенденцията за ръст на автомобилите на ток се запазва. Най-късно до 2030 г. употребата на ДВГ за таксиметров превоз ще бъде история. С пробег около 400 км при работа на две смени голям брой модели електромобили се оказват идеални за таксита.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин