2024
Електромобилите са естествена част от съвременния начин на живот. С тях идва и всеобщото въодушевление от идването на една нова епоха, свързана с по-висок морал на пътя и осъзната отговорност към природата и околната среда. Колкото и невероятно да звучи обаче, темата за масовото навлизане на електромобилите в България, се оказва актуална още преди 102 г. Ето какво пише западната преса по този въпрос:
„България като зона за продажба на електрически превозни средства.
Моторните превозни средства, задвижвани от бензинови двигатели, са сравнително добре познати и широко разпространени в балканските страни, но досега е имало малко дискусии за възможното използване на електрически превозни средства там. След края на войната цената на бензина в България достигна ниво, което е непосилно за мнозинството от купувачите, докато цената на електроенергията се увеличи само с 50%. Разликата е, че цената на бензина зависи главно от обменните курсове, тъй като той трябва да се внася. Електрическата енергия, от друга страна, се генерира на място от източници на енергия с турбинни системи или от парни двигатели с местно изгаряне на въглища. Тъй като водноелектрическата енергия на България вече е значителна, електричеството, необходимо за работата на електрическите превозни средства, може лесно да се достави, особено след като са изградени многобройни източници на електрическа енергия, превръщането на които в зарядни станции за електрически превозни средства не е свързано с големи разходи и неудобства. Основното препятствие за използването на електрически превозни средства, са лошите пътища и липсата на източници на енергия, които да служат като станции за зареждане. В допълнение към ползите и по-голямата изгода от електрическите превозни средства, едно от основните предимства от тяхното въвеждане е, че те са и по-лесни за управление, предвид големия недостиг на обучени шофьори. При водното богатство на България лесно може да се създаде редовна транспортна линия с електромобили във въпросните области. Заслужава да се отбележи също, че голяма част от горските проекти, разширенията на мините и други икономически начинания не могат да бъдат реализирани в България, поради липсата на задоволително решение на транспортния въпрос. Камионът досега се оказа неподходящ за решаване на този проблем, поради високата цена на бензина. Най-голямата пречка обаче си остават изключително лошите пътища, поради което електрическите превозни средства, доставени в балканските държави, трябва да имат максимално удароустойчиви батерии.“
Der Motorwagen, брой 2 от 20 януари 1922 година, страница 29
(превод от списание Automotive Industries)