Тежки » Товарачи » Електричество или дизел – кое е по-изгодно за превоз на пътници и товари

Електричество или дизел – кое е по-изгодно за превоз на пътници и товари

0806
2022

Тежките и лекотоварните превозни средства, включително автобусите, са отделили 1/3 от емисиите от трафика през предпандемичната 2019-та година. Очакванията са, че въпреки COVID-19 и военните конфликти, превозът на стоки и хора ще продължи да се увеличава в средносрочен план, а това ще води до още по-голям трафик, повече шум, повишен разход на гориво и по-високи емисии на въглероден диоксид.

Какво предприема Европейският съюз

За да намалят емисиите на CO2 от търговските превозни средства, регламентите на ЕС целят понижаване на средното производство на емисии с 15% до 2025 г. и с 30% до 2030 г. Един от инструментите за това е въвеждане на дял на превозни средства с нулеви и ниски емисии при възлагането на обществени поръчки. Такива трябва да бъдат автомобилите за обществения пътен транспорт, специализираните пътнически услуги, събирането на отпадъци, пощенски и колетни услуги. Има и подцели за автобусите с нулеви емисии. Заради неприлагане на изискванията, срещу няколко европейски държави, след които и България, текат наказателни процедури. Това, съчетано с нарастващите цени на горивата, създава значителни проблеми за логистичната индустрия.

Отговорът на производителите на автомобили

По-строгите екологични разпоредби и нарастващите цени на горивата налагат преосмисляне на начина, по който индустрията проектира двигателите, разказват от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), организатор на най-голямото изложение за товарни автомобили у нас – TRUCK EXPO. По време на автомобилния форум тази година всички големи световни марки ще покажат нови технологии за задвижване както при конвенционалните, така и ползващите алтернативни горива и изцяло електрически модели.

Няколко примера от предстоящото TRUCK EXPO 2022

Да започнем с електрическия градски автобус Novociti Volt на ISUZU, чиято българска премиера ще се състои именно на изложението в Пловдив. 8-метровото возило отговаря на всички изисквания на ЕК за „чисто превозно средства“ за обществен транспорт – нулеви емисии, нисък шум, модерен интериор, висока маневреност и ниски експлоатационни разходи. Батериите са разположени на покрива, което отваря допълнително пространство за комфортно пътуване на 52-ма пътника и пробег до 300 км с едно зареждане. Самото зареждане може да се направи по конвенционален начин (AC – 22 кВ) за 8,5 часа или бързо (DC – 150 кВ) – за два, като се използва един и същи щепсел. И още нещо важно – има система за оценка на водача, която анализира консумацията на енергия и повишава експлоатационната ефективност.

Isuzi Kendo

Още един модел на ISUZU – KENDO, дава поглед към иновациите, но в конвенционалните двигатели. 12,3-метровият дизелов автобус e с Euro 6 двигател Cummins, който достига мощност 370 конски сили при 2100 об./мин. Резервоарът за гориво побира 350 л, а този за добавката AdBlue – 43 л. И тук има система за оценка на водача, различни режими на шофиране и нисък разход на гориво. Капацитетът на автобуса е 59 места, а оборудването на салона включва различни екстри, като накланяне на облегалките, степенки за краката, масички и подлакътници, завеси за прозорците, USB портове за зареждане – все неща, които правят градските пътувания или междуградския транспорт на къси разстояния наистина удобен за пътниците.

DAF XG 530 FT

При камионите на DAF намаляването на въглеродния отпечатък е съчетание от подобрена горивна ефективност и ненадмината аеродинамика за оптимизиране на разхода на гориво и CO2.  На TRUCK EXPO нидерландският производител ще покаже новата си гама тежкотоварни автомобили за международен транспорт, проектирани съобразно новите еврорегулации за тегла и размери. DAF XF, XG и XG+ постигат с до 10% по-нисък разход на гориво с изцяло нова геометрия на кабините – заоблени форми, извито предно стъкло, значително подобрена шумоизолация, цифрови камери вместо огледала и оптимизирана ефективност на силовата линия. Част от елементите на технологията за отвеждане на въздушния поток под кабината и около колелата са заимствани от инженерните разработки във F1, което допълнително подобрява аеродинамиката.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ