Електрическото MINI атакува „най-добрия път на света“ (ГАЛЕРИЯ)


26
сеп.
2019

Нека бъдем честни: шофьорът и навигаторът са под „високо напрежение“, когато влизат в своето електрическо MINI Cooper SE (комбиниран разход на гориво: 0,0 л/100 км; комбиниран разход на електроенергия: 16,8 – 14,8 кВтч/100 км; комбинирани CO2 емисии: 0 г/км) в Капатени Унгурени, живописно малко селце в Румъния. Автомобилът с три врати издава характерно синтетично „жужене“, за да сигнализира за готовността на своите системи, а „невидимата“ батерия във формата на буква Т, разположена в пода на машината, позволява пробег с едно зареждане „250 км“ според индикатора за нивото на заряда. Наистина ли? Тук, на най-стръмния планински проход в Румъния? Ексцентричният английски автомобилен маниак Джеръми Кларксън от Англия нарича Transfăgărăşan „най-добрия път в света“ в култовото автомобилно предаване „Top Gear“ – и преодолява разликата във височината от над 1400 метра с максимален наклон 8,6 процента в мощен суперспортен автомобил. Сега култовият електрически малък автомобил тръгва по стъпките на бандата от Top Gear – но дали има необходимите способности за това?

Естествено! За задвижвания с акумулаторни батерии MINI Cooper SE, представен току-що пред широката публика на Международното автомобилно изложение IAA 2019 във Франкфурт, планинският път Transfăgărăşan в Румъния, който се вие през Трансилванските Алпи в продължение на 90 км, е идеалното поле за действие. Електромобилът и планинските проходи си пасват като мед и масло: перфектното пътно поведение на MINI Cooper SE е комбинирано с почти идеалното разпределение на теглото в съотношение 54:46, а ниският център на тежестта благодарение на акумулаторните батерии в пода превръща атаката на всеки завой, в т.ч. и на безбройните фиби по впечатляващия пейзаж, в букет от малки радости от шофирането.

Oсвен това електрическият мотор, който предава своите 135 кВт/184 к.с. благодарение на автоматичната трансмисия и специфичния за този тип агрегати висок въртящ момент от 270 Нм директно към предните колела, осигурява максимално добро сцепление. Това е ясно за екипажа след първите завои. И става все по-осезаемо: секунда след секунда Transfăgărăşan се разгръща все повече и повече, като става все по-драматичен и по-див. Автомобилът профучава през виадукти и тунели, покрай водопади и стръмни склонове.

След първите 30 км път със живописни панорами и вълнуващо динамично шофиране е време за почивка. Нo не за MINI – а за екипажа! Той напуска гладката „писта“ и се отбива в причудливо планинско селище. Тук пътищата стават типично източноевропейски – несъмнено проблем за някои автомобили, проектирани в Западна Европа, но не и за MINI Cooper SE. Въпреки батериите автомобилът е със само 145 килограма по-тежък от MINI Cooper S благодарение на значително по-ниското тегло на електромотора в сравнение с това на бензиновия двигател.

Дали кравите по пътя са впечатлени? В този район теглените от коне каруци са все още често срещани, а трактори на порядъчна възраст превръщат бързото шофиране по завои в специфичен слалом. Подобно шоу наистина е рядкост в региона – а четириногите зрители гледат след MINI с питателно любопитство.

На един обратен завой MINI Cooper SE преминава покрай стадо овце – толкова близо, че да можеш да ги погалиш. Двигателят жужи толкова тихо, че се чува блеенето им. Страхувате се, че някоя от тях изведнъж ще се сблъска с жълтата бленда в предницата на SE? Няма шанс, можете да се доверите на изключителната маневреност и на спирачния асистент. Ако някое от животните се почувства прекалено смело, ние – човек и машина в рядка хармония, сме в готовност да реагираме!

На паркинга върху стената на язовир „Видрару“ има достатъчно място за паркиране, а пейзажът подтиква към почивка. Екипажът изважда кошница за пикник от багажника, който е голям, колкото и при бензиновите събратя на SE, с вместимост между 235 и 731 литра (когато задните седалки са сгънати) – и прави няколко запомнящи се кадъра, запечатващи планинската панорама с мъгла, която се издига нагоре – а всъщност това са облаци. Неслучайно Transfăgărăşan е наричан „път в облаците“.

Малко преди върха на прохода на височина 2042 метра външният термометър на MINI Cooper SE показва температура само няколко градуса над нулата – добър повод за по-голямо внимание или за намаляване на темпото? Всъщност не, изобщо няма риск, дори да настъпвате здраво „газта“. Системата срещу буксуване, действаща с актуатор, надеждно предотвратява загубата на сцепление на предницата.

Вътре в лошо осветения тунел Bâlea е по-мрачно, отколкото в ковчега на Дракула, но LED фаровете на MINI Cooper SE със светлина, близка до дневната, прогонват всякакви призраци и мрачни мисли. След грандиозните склонове при спускането от най-високата точка на прохода рекуперацията е толкова силна, че батерията е почти напълно заредена до момента при достигане на долината. Това е така, защото по-голямата част от използваната електрическа енергия за изкачванията може да бъде възстановена при спускане. Водачът е в състояние да определи силата на рекуперация и спирачното действие при движение по инерция с две степени на настройка – иновативна нова функция, която е типична и ексклузивна за MINI.

Когато MINI Cooper SE достига романтичния град Сибиу (познат и като Херманщат), MINI Cooper SE е в повратната точка на своето пътешествие – след повече от 90 км предизвикателно планинско шофиране батерията дори не е наполовина изтощена – и така екипажът зарежда и отива да се наслади още веднъж на същата отсечка. Едно нещо става очевидно: тази дистанция е като детска игра за MINI Cooper SE; без проблем то ще можете да изминава и преходите Хамбург-Травемюнде (81 км), Мюнхен-Химзее (87 км) и Франкфурт-Хайделберг (90 км) – отиване и връщане. Популярни маршрути като Хамбург-Варнемюнде (192 км), Кьолн-Франкфурт (190 км), Щутгарт-Фридрихсхафен на Бодензее (206 км), Мюнхен-Пасау (192 км) или Берлин-Дрезден (192 км) също са възможни с един заряд.

Още по темата

Card image cap
С Dodge Challenger на запад през Америка: внезапно изчезване

11
авг.
2017

Във филма от 1971 г. „Внезапно изчезване Сан Франциско“ главният герой Ковалски иска за 15 часа да измине 2000 километра от Денвър до Тихоокеанското крайбрежие. Не успява. Ние решихме да караме с актуалния Challenger през местата на заснемане на филма и да свършим работата на Ковалски докрай

Card image cap
911 като излязло от ада

30
мар.
2016

Специалистите по фолиране на автомобили от Wrap Zone са поработили върху едно Porsche 911 GT3 RS. „Дрехите“ на Martini са покрити с голяма доза патина

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: