2019
Нека бъдем честни: шофьорът и навигаторът са под „високо напрежение“, когато влизат в своето електрическо MINI Cooper SE (комбиниран разход на гориво: 0,0 л/100 км; комбиниран разход на електроенергия: 16,8 – 14,8 кВтч/100 км; комбинирани CO2 емисии: 0 г/км) в Капатени Унгурени, живописно малко селце в Румъния. Автомобилът с три врати издава характерно синтетично „жужене“, за да сигнализира за готовността на своите системи, а „невидимата“ батерия във формата на буква Т, разположена в пода на машината, позволява пробег с едно зареждане „250 км“ според индикатора за нивото на заряда. Наистина ли? Тук, на най-стръмния планински проход в Румъния? Ексцентричният английски автомобилен маниак Джеръми Кларксън от Англия нарича Transfăgărăşan „най-добрия път в света“ в култовото автомобилно предаване „Top Gear“ – и преодолява разликата във височината от над 1400 метра с максимален наклон 8,6 процента в мощен суперспортен автомобил. Сега култовият електрически малък автомобил тръгва по стъпките на бандата от Top Gear – но дали има необходимите способности за това?
Естествено! За задвижвания с акумулаторни батерии MINI Cooper SE, представен току-що пред широката публика на Международното автомобилно изложение IAA 2019 във Франкфурт, планинският път Transfăgărăşan в Румъния, който се вие през Трансилванските Алпи в продължение на 90 км, е идеалното поле за действие. Електромобилът и планинските проходи си пасват като мед и масло: перфектното пътно поведение на MINI Cooper SE е комбинирано с почти идеалното разпределение на теглото в съотношение 54:46, а ниският център на тежестта благодарение на акумулаторните батерии в пода превръща атаката на всеки завой, в т.ч. и на безбройните фиби по впечатляващия пейзаж, в букет от малки радости от шофирането.
Oсвен това електрическият мотор, който предава своите 135 кВт/184 к.с. благодарение на автоматичната трансмисия и специфичния за този тип агрегати висок въртящ момент от 270 Нм директно към предните колела, осигурява максимално добро сцепление. Това е ясно за екипажа след първите завои. И става все по-осезаемо: секунда след секунда Transfăgărăşan се разгръща все повече и повече, като става все по-драматичен и по-див. Автомобилът профучава през виадукти и тунели, покрай водопади и стръмни склонове.
След първите 30 км път със живописни панорами и вълнуващо динамично шофиране е време за почивка. Нo не за MINI – а за екипажа! Той напуска гладката „писта“ и се отбива в причудливо планинско селище. Тук пътищата стават типично източноевропейски – несъмнено проблем за някои автомобили, проектирани в Западна Европа, но не и за MINI Cooper SE. Въпреки батериите автомобилът е със само 145 килограма по-тежък от MINI Cooper S благодарение на значително по-ниското тегло на електромотора в сравнение с това на бензиновия двигател.
Дали кравите по пътя са впечатлени? В този район теглените от коне каруци са все още често срещани, а трактори на порядъчна възраст превръщат бързото шофиране по завои в специфичен слалом. Подобно шоу наистина е рядкост в региона – а четириногите зрители гледат след MINI с питателно любопитство.
На един обратен завой MINI Cooper SE преминава покрай стадо овце – толкова близо, че да можеш да ги погалиш. Двигателят жужи толкова тихо, че се чува блеенето им. Страхувате се, че някоя от тях изведнъж ще се сблъска с жълтата бленда в предницата на SE? Няма шанс, можете да се доверите на изключителната маневреност и на спирачния асистент. Ако някое от животните се почувства прекалено смело, ние – човек и машина в рядка хармония, сме в готовност да реагираме!
На паркинга върху стената на язовир „Видрару“ има достатъчно място за паркиране, а пейзажът подтиква към почивка. Екипажът изважда кошница за пикник от багажника, който е голям, колкото и при бензиновите събратя на SE, с вместимост между 235 и 731 литра (когато задните седалки са сгънати) – и прави няколко запомнящи се кадъра, запечатващи планинската панорама с мъгла, която се издига нагоре – а всъщност това са облаци. Неслучайно Transfăgărăşan е наричан „път в облаците“.
Малко преди върха на прохода на височина 2042 метра външният термометър на MINI Cooper SE показва температура само няколко градуса над нулата – добър повод за по-голямо внимание или за намаляване на темпото? Всъщност не, изобщо няма риск, дори да настъпвате здраво „газта“. Системата срещу буксуване, действаща с актуатор, надеждно предотвратява загубата на сцепление на предницата.
Вътре в лошо осветения тунел Bâlea е по-мрачно, отколкото в ковчега на Дракула, но LED фаровете на MINI Cooper SE със светлина, близка до дневната, прогонват всякакви призраци и мрачни мисли. След грандиозните склонове при спускането от най-високата точка на прохода рекуперацията е толкова силна, че батерията е почти напълно заредена до момента при достигане на долината. Това е така, защото по-голямата част от използваната електрическа енергия за изкачванията може да бъде възстановена при спускане. Водачът е в състояние да определи силата на рекуперация и спирачното действие при движение по инерция с две степени на настройка – иновативна нова функция, която е типична и ексклузивна за MINI.
Когато MINI Cooper SE достига романтичния град Сибиу (познат и като Херманщат), MINI Cooper SE е в повратната точка на своето пътешествие – след повече от 90 км предизвикателно планинско шофиране батерията дори не е наполовина изтощена – и така екипажът зарежда и отива да се наслади още веднъж на същата отсечка. Едно нещо става очевидно: тази дистанция е като детска игра за MINI Cooper SE; без проблем то ще можете да изминава и преходите Хамбург-Травемюнде (81 км), Мюнхен-Химзее (87 км) и Франкфурт-Хайделберг (90 км) – отиване и връщане. Популярни маршрути като Хамбург-Варнемюнде (192 км), Кьолн-Франкфурт (190 км), Щутгарт-Фридрихсхафен на Бодензее (206 км), Мюнхен-Пасау (192 км) или Берлин-Дрезден (192 км) също са възможни с един заряд.