2019
РЯДКО СЕ СЛУЧВА едно голямо сравнение да бъде подценено. Като „технологизиране, подобно на скок от „костенурка“ към Golf“, определи Томас Улбрих своята Модулна платформа за модели с електрическо задвижване, или съкратено MEB. В действителност членът на управата на VW, отговарящ за електрическата мобилност, и неговият екип искат да наелектризират целия свят с новата си платформа: не по-малко от десет милиона автомобила възнамерява да произведе върху нея концернът на VW – и така да наводни Земята с превозни средства, които не отделят вредни емисии.
По отношение на електрическата мобилност хората от VW не бяха сред първите – сега обаче искат да станат най-големите. А моделът Neo ще трябва да стане Golf-ът сред автомобилите без вредни емисии. Какво точно обаче означава MEB? Това всъщност е познатата ни модулна платформа за модели с напречно разположен двигател, пренесена във времето на електромобилите: шаси с възможност за промяна на междуосието и гъвкаво място за батерии с различна големина, както и втори електромор за предната ос; но иначе архитектурата е стандартна (виж карето горе вдясно), като създава предпоставки за производство на цяло семейство от електромобили ID.
Това означава ниски производствени разходи и постижими цени за клиентите. До 2022 г. концернът ще предлага 27 модела, базирани на платформата MEB, а до 2025 г. техният брой ще бъде 50. VW Neo с пробег от порядъка на 400 километра би могъл да стартира в Германия на цена от 50 000 лв. „Това ще бъде първият напълно свързан и изцяло пригоден за всекидневието електромобил, какъвто ще могат да си позволят милиони хора“, обещава ръководителят на серията Кристиан Зенгер.
Electric for all нарича VW своя план, чието осъществяване ще започне в края на 2019 г. с началото на производството на Neo в завода в Цвикау. По отношение на високомощностните батерии в платформата MEB има място за различни формати на клетките и така за предлагане на различен пробег в диапазона от 330 до над 550 километра (по WLTP), без това да засяга пространството в интериора – без значение дали се касае за компактен лайфстайл модел а ла Bulli, както подчертава Томас Улбрих. Много по-важна от пробега от порядъка на 500 километра за ежедневната пригодност на електромобилите е бързината на зареждане.
Всички модели от семейството на ID ще бъдат оборудвани с възможност за бързо зареждане (125 кВт), като времето за зареждане ще бъде 30 минути (80 процента от капацитета на батерията). В Дрезден от VW показаха прототипа на дизайна на „народния уолбокс“. Зарядното устройство за бавно зареждане през нощта у дома (11 кВт мощност на зареждане) ще се предлага в базово изпълнение и във версия Comfort – за търговски дейности. От 2021 г. допълнителна функция с две направления (Vehicle-to-Grid) ще превърне батерията в MEB в акумулатор на електроенергия. Още преди това – до 2020 г. – VW планира продажбата на 100 000 електромобила Neo. Впоследствие се очаква да бъде лесно за следващите модели– VW ще трябва само да използва отново същата платформа за електромобили.
ВКЪЩИ ИЛИ БЪРЗО – VW предлага „народни уолбоксове“ за у дома. Общата фирма Ionity, в която VW участва заедно с BMW, Daimler и Ford, ще изгради 400 супербързи зарядни станции.
ИЗВОД
Наистина е важно и правилно, че от VW най-после решиха да се заемат сериозно с електрическата мобилност. Сега стартъпите ще бъдат подложени на натиск: те ще трябва да бъдат по-бързи от VW – както и да предлагат модели, каквито концернът от Волфсбург няма в гамата си. Няма да е лесно.