Електрическото бъдеще на VW

2002
2019

РЯДКО СЕ СЛУЧВА едно голямо сравнение да бъде подценено. Като „технологизиране, подобно на скок от „костенурка“ към Golf“, определи Томас Улбрих своята Модулна платформа за модели с електрическо задвижване, или съкратено MEB. В действителност членът на управата на VW, отговарящ за електрическата мобилност, и неговият екип искат да наелектризират целия свят с новата си платформа: не по-малко от десет милиона автомобила възнамерява да произведе върху нея концернът на VW – и така да наводни Земята с превозни средства, които не отделят вредни емисии.

По отношение на електрическата мобилност хората от VW не бяха сред първите – сега обаче искат да станат най-големите. А моделът Neo ще трябва да стане Golf-ът сред автомобилите без вредни емисии. Какво точно обаче означава MEB? Това всъщност е познатата ни модулна платформа за модели с напречно разположен двигател, пренесена във времето на електромобилите: шаси с възможност за промяна на междуосието и гъвкаво място за батерии с различна големина, както и втори електромор за предната ос; но иначе архитектурата е стандартна (виж карето горе вдясно), като създава предпоставки за производство на цяло семейство от електромобили ID.

Това означава ниски производствени разходи и постижими цени за клиентите. До 2022 г. концернът ще предлага 27 модела, базирани на платформата MEB, а до 2025 г. техният брой ще бъде 50. VW Neo с пробег от порядъка на 400 километра би могъл да стартира в Германия на цена от 50 000 лв. „Това ще бъде първият напълно свързан и изцяло пригоден за всекидневието електромобил, какъвто ще могат да си позволят милиони хора“, обещава ръководителят на серията Кристиан Зенгер.

Electric for all нарича VW своя план, чието осъществяване ще започне в края на 2019 г. с началото на производството на Neo в завода в Цвикау. По отношение на високомощностните батерии в платформата MEB има място за различни формати на клетките и така за предлагане на различен пробег в диапазона от 330 до над 550 километра (по WLTP), без това да засяга пространството в интериора – без значение дали се касае за компактен лайфстайл модел а ла Bulli, както подчертава Томас Улбрих. Много по-важна от пробега от порядъка на 500 километра за ежедневната пригодност на електромобилите е бързината на зареждане.

Обществена зарядна станция на Ionity (350 кВт). Долу: уолбокс на VW (11 кВт) за вкъщи

Всички модели от семейството на ID ще бъдат оборудвани с възможност за бързо зареждане (125 кВт), като времето за зареждане ще бъде 30 минути (80 процента от капацитета на батерията). В Дрезден от VW показаха прототипа на дизайна на „народния уолбокс“. Зарядното устройство за бавно зареждане през нощта у дома (11 кВт мощност на зареждане) ще се предлага в базово изпълнение и във версия Comfort – за търговски дейности. От 2021 г. допълнителна функция с две направления (Vehicle-to-Grid) ще превърне батерията в MEB в акумулатор на електроенергия. Още преди това – до 2020 г. – VW планира продажбата на 100 000 електромобила Neo. Впоследствие се очаква да бъде лесно за следващите модели– VW ще трябва само да използва отново същата платформа за електромобили.

ВКЪЩИ ИЛИ БЪРЗО – VW предлага „народни уолбоксове“ за у дома. Общата фирма Ionity, в която VW участва заедно с BMW, Daimler и Ford, ще изгради 400 супербързи зарядни станции.

ИЗВОД

Наистина е важно и правилно, че от VW най-после решиха да се заемат сериозно с електрическата мобилност. Сега стартъпите ще бъдат подложени на натиск: те ще трябва да бъдат по-бързи от VW – както и да предлагат модели, каквито концернът от Волфсбург няма в гамата си. Няма да е лесно.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин