Dacia залага на прагматизма и се концентрира изцяло върху сърцевината на автомобила. Това съвсем не означава, че скоро пътуването с Dacia задължително ще бъде свързано с лишения. Доказва го студия, представена ексклузивно на AUTO BILD България в самолетен хангар близо до основното летище на френската столица Париж.
По време на презентацията шефът на компанията Денис ле Во няколко пъти набляга на отличното съотношение между цена и качество – вероятно не само защото за нас то винаги е било съществен критерий при оценката на всеки автомобил. Бъдещата стратегия на тотално обновеното след намесата на Renault производство в Румъния ще се концентрира върху основното в съвременната мобилност, но с повече стил, а защо не и сексапил.

Как би могло да изглежда това, видяхме след дръпването на покривалото, под което за огромна изненада се появи студия на бъги, наречена философски Manifesto Concept. Ограничен до най-необходимото, двуместният автомобил е обут с офроуд гуми, които не се нуждаят от напомпване или проверка на налягането. Врати, прозорци, стъкла, дори предното, няма да откриете, колкото и да търсите. Багажа си прикрепяте с колани зад купето или върху покрива на бъгито. Липсата на класическия багажник и неговия капак освобождава място и съкращава разходи.
Икономията може да бъде дори още по-икономична: вместо с два предни фара Manifesto е оборудван само с един. За сметка на това той лесно може да бъде свален, за да го ползвате и като фенерче. Видимо Dacia няма намерение да го произвежда серийно! Идеята им е по-скоро да покажат на какво е способна марката. С други думи очаквайте неочакваното! Но обединяващото винаги ще бъде практичността – автомобили без ненужни заигравки и на честни цени. Както споделя ръководителят на Dacia Ле Во, марката има амбицията да се противопостави на надигащата се вредна тенденция личният автомобил да се превърне в скъпа луксозна придобивка.
Естествено Dacia няма да ни предлага коли без врати и без покрив въпреки бясно увеличаващите се цени на почти всичко около нас.

Освен цялостната философия на студията някои конкретни елементи на Manifesto определено ще бъдат включени в бъдещи модели на марката. Така например интелигентната система за закрепване, наречена U-Clip или Starkle, нов изкуствен материал, приличащ на гума и с 20-процентно съдържание на рециклирана пластмаса. Забавното е, че французите са заимствали името от немската дума Stark, която в превод на български означава „силен“. И двете иновации твърде вероятно ще открием отново още през 2024 година в новия Duster. Или пък в очаквания през 2025 флагман на марката Bigster, SUV от среден клас, който още през 2021 година имаше вид на готов за серийно производство.
Именно този широк кросоувър, който също видяхме тези дни в Париж, издава намеренията на румънската дъщерна компания на Renault в бъдеще да се включи и в по-високите сегменти. Доста внимателно огледахме изложения Bigster и просто не можем да си представим как французите ще ни го продават за малко пари. Все пак управителят на Dacia Ле Во обещава цени, които ще бъдат доста под тези на конкуренцията. Това важи също и за обновеното портфолио на марката: Logan, Sandero, Jogger и Duster, които от сега нататък ще виждаме с нова, визуално ъпгрейдната предница с характерни бели акценти по предната решетка.


Едновременно с това в бъдеще марката ще обръща повече внимание на лайфстайла. Новите модели ще се фокусират повече върху аутдоор активностите на клиентите. Свободното време на феновете на марката ще стане по-приятно, шарено и комфортно. Този нежен завой встрани от изцяло прагматичната насоченост се проявява също и в новата визия на фирмената идентичност: на мястото на досегашното лого, оприличавано от зевзеци на отварачка за бира, сега идва нов фирмен знак, напомнящ на кръст, образуван от стилизираните букви „D“ и „C“ върху предната решетка. Самият графичен надпис Dacia е по-насечен и много по-модерен.

В дилърствата на марката скоро също ще видим нов дизайн: с геометрично изчистени форми, пастелни тонове и много рециклирани материали. Концентрацията върху основното ще важи и в шоурумите, с което да се спестят високите разходи на търговците при ребрандирането.
Рецептата на Dacia срещу всеобщото повишаване на цените при автомобилите и горивата е фокусирането върху пестеливи задвижвания. При това агрегатите на газ ще продължат да играят важна роля, макар в немалко държави като България цените му също значително да са се покачили. Модерната напоследък глобална електрификация не беше специално засегната по време на презентацията в Париж, но въпреки това скоро ще я видим. В началото на идната година популярният ван-кросоувър Jogger ще получи хибридно задвижване, а изцяло електрическият SUV Spring вероятно се готви за ъпгрейд.

Извод
Dacia Manifesto може да си остане само студия, но много от идеите в нея ще заживеят в бъдещи модели. Любопитни сме как дизайнът и практичните хрумвания на концепцията ще се впишат в масовото производство.