Електрическият SUV Aiways U5: „китаец“ в изпреварващата лента (ТЕСТ)


24
сеп.
2020

В ТЪРСЕНЕТО НА култови забележителности те кръстосват Бавария. Китайските туристи изминават Романтичния път като поклонници или се тълпят около замъка Нойшванщайн. Коронавирусът обаче промени всичко. Изведнъж пътуваме сами из Бавария. Зад волана на един „китаец“. Причината – тестът ни се провежда в извънредно положение. Караме първия китайски електромобил в Германия по пусти улици и пътища. Името му е Aiways U5, а продажбите му в Германия стартират от септември. Електромобилът от Китай изпълнява обещанията за електрическа мобилност в приличен SUV формат на цена от около 70 000 лв. С крак върху педала на спирачката първо електронните системи започват да жужат. Няма стартов бутон. Четем „Ready“, но не чуваме нищо. Включваме на D – след скърцащо освобождаване на паркинг-спирачката 1750-килограмовият SUV потегля. С лекота вдигаме 60 км/ч, след това достигането на 100 км/ч става по-сдържано. При 160 км/ч по магистралата идва краят. За задвижването отговаря развъртащ се до 10 600 оборота електромотор на предната ос.

Свободна гледка към Вискирхе: китайският електрически SUV посети световното културно наследство до Щайнгаден

Той безшумно предоставя на разположение до 170 к.с., а токът се осигурява от тежаща 359 кг батерия с капацитет 63 кВтч в пода на автомобила. Обещанието, че с едно зареждане на батерията ще изминете 400 километра, се базира на управляван от един алгоритъм автономен мениджмънт на мощността. Самообучаващата се системна единица разпределя електроенергията в зависимост от стила на шофиране. Прекъсваме пътешествието из Бавария след 346 километра. Състоянието на зареждане на батерията показва само 8 процента, а бързото зареждане продължава 90 минути. Зареждането на нашия предсериен U5 не става надеждно на всяка колонка. Изглежда има смущения в комуникацията между станцията за зареждане и автомобила.

Вероятно U5 все още говори с китайски акцент. Бързо се ориентираме относно китайския характер на U5. Предлаганото място за краката на задната седалка е мега голямо и следва желанието на всеки китаец да се чувства отзад като в собствения си хол. Все пак отзад няма котлон за приготвяне на ориз, но има много място и поставки за всевъзможни дреболии. Семплото и функционално арматурно табло също блести с безброй поставки и е отражение на китайския прагматизъм. Също както и удължените сервизни интервали: първото задължително посещение в сервиза е след 100 000 километра.

Управление чрез гласови команди или допир на 12,4-инчовия таблет . Нещата стават by wire. Въртящ се превключвател за предавките като при Jaguar. Скосен мултифункционален волан.

В това време нередностите се отстраняват посредством софтуерни ъпдейти „over the air“. Тоест клиентът няма да ги забележи. Търсенето на идентичност ни отвежда до двете камери. Едната е в лявата предна колона и е насочена към водача. Идентификация чрез лицево разпознаване. След това естествено биват настроени индивидуално седалката, воланът и огледалата, а също и климатикът и любимата музика. Втората камера над огледалото за обратно виждане е насочена към задната седалка. На централния дисплей се показва дали децата отзад се карат, дали шишето с мляко е паднало от ръцете на бебето или пък кучето е нервно – без да се налага на шофьора да се обръща. От Aiways обещават, че до пазарния старт и двете камери ще бъдат активирани. В тестовия автомобил все още липсва софтуер. Тук вината не е на коронавируса.

432 литра обем на багажника, които могат да се увеличат до 1555 литра.

ЗА AIWAYS

Фирмата Aiways е основана през 2016 г. Стартъпът разработва, произвежда и продава електромобили и е специализиран върху комплексни технологии, управлявани посредством изкуствен интелект. Така например U5 разполага с управляван от един алгоритъм автономен мениджмънт на мощността.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >