2023
Ултралекият електромобил Microlino е като Isetta на новото време – но не остави позитивни впечатления у нас
Страхът не е добър спътник. А когато се движите между камиони, автобуси и големи SUV-ове с 60 км/ч (и се разклащате като зар в пластмасова чаша), неизменен ваш спътник на тази неудобна седалка е страхът – и няма нищо, което да ви успокои.
Няма въздушна възглавница, няма абосбиращи удар зони, няма добри спирачки. А на светофара две млади жени, които спират до вас с Golf и Fiesta, ви гледат от високо. Но с поглед, изпълнен не с интерес, а по-скоро – със съчувствие.
Швейцарецът Вим Оуботер спечелва състоянието си от компанията за тротинетки Micro. Още през 2015 г. обаче решава да направи революция в мобилността – по примера на Isetta и други подобни „кабинни ролери“. Осем години по-късно компанията започва да продава първите Microlino-та, произведени в Италия, в Швейцария. А сега – с помощта на германската търговска компания Astara, която има дилърства също и на Isuzu и на SsangYong – вече и в Германия. 11 шоурума на Microlino трябва да бъдат построени в големите градове – със сервизи към тях.
В дъжда трябва да побързате с качването в Microlino
А как се представя превозното средство от клас L7e? То струва най-малко 35 380 лева, а тестваната от нас версията Pioneer се предлага само за 45 380 лева. Това са доста пари – и то за електромобил, модел на няколко години.
Качването през предната част е като при Isetta и е доста забавно преживяване; но ако вали, не трябва да се бавите със затварянето, което става чрез дърпане на капака с ремъка. Иначе в купето ще се образуват локвички. Въпреки че интериорът е направен от здрава твърда пластмаса, той изглежда много евтин – бихме я приели, ако Microlino беше наполовина по-евтин.
Всяка дупка се отпечатва върху теб
Време е да завъртим контролера отляво на волана на D и да потегляме. Малкият електродвигател отзад се чува осезаемо, а освен на жуженето му ще се насладите и на бързо потегляне. Но удоволствието спира дотук. Всяко камъче, всяка дупка с размер на стотинка сякаш се отпечатва по тялото ти.
При бързи завои (а под „бързи“ имаме предвид с около 30 км/ч), всеки шофьор с по-силен инстинкт за самосъхранение инстинктивно се накланя към вътрешната страна на кривата – нещо като човешка ESP. Превозните средства от категория L7e не преминават лосов тест за хомологация.
90 км/ч – само ако ви е писнало от този свят
Ако искате да препускате с максималната скорост от 90 км/ч, значи не ви е мил животът; спирането на – автомоб…, не всъщност това не влиза категорията „автомобил“, дори от скорост 60 км/ч, изисква огромно усилие с крака ви. Според синовете на Оуботер Оливър и Мерлин, самоносещата каросерия била уникална за класа, в който модели като Tazzari Zero и Renault Twizy спечелиха клиенти преди повече от десет години.
Зареждането става от домакински контакт. Може и с щекер Typ 2, но мощността при зареждане остава под 3 кВт. По време на краткото изпитание не успяхме да проверим разхода на електричество и пробега (от 91 до 230 километра по данни на производителя).
Ще има Microlino Light – с макс. скорост 45 км/ч
Micro планира да продаде 4000 бройки от модела в Германия през 2023 г. В средносрочен план Microlino трябва да стане експортен хит като швейцарското сирене. В бъдеще ще има и версия Light с максимална скорост 45 км/ч, както и кабриолет.
В края на краищата, стартовата модификация Pioneer, ограничена до 999 бройки, ще разполага с екстра: тротинетката, с която семейството на Обутер някога печелеше парите си, е включена в цената.
Извод
Очаквах с нетърпение този тест – но се зарадвах, когато свърши. Да, Microlino е удобен заради мегакомпактните си размери. Но с него не се чувствам в безопасност – а и цената му не е ниска.