ВЪПРОСЪТ ЗА ПРОБЕГА СЕ ЗАДАВА ВИНАГИ И ВЕДНАГА. Разбираемо е, защото контактите покрай пътя са също толкова редки, колкото и бензиностанции, които подаряват горивото. От около ноколко години на пазара се предлагат напълно електрическите автомобили като братята Citroёn eZero, Mitsubishi i-MiEV и Peugeot iOn. Те са идентични в техническо отношение. Ние тестваме тригодишно iOn, продавано от дилъра на Peugeot в Хамбург. За две и половина години черният електромобил е изминал близо 18 000 километра.
Според Peugeot пробегът е 150 километра. Качваме се. При напълно зареден акумулатор индикаторът за пробега показва 103 километра. Моля? Продавачът ни обяснява: ако преди това водачът е шофирал спортно, индикаторът показва средната стойност от последното пътуване. Тоест, ако шофираме внимателно, пробегът ще се увеличи? „Именно“, потвърждава служителят на Peugeot убедително. И наистина: при теста изминаваме около 70 километра. А индикаторът показва наполовина зареден акумулатор.
Окей. А колко дълго издържат акумулаторите? Химиците казват, че литиево- йонните акумулатори имат живот от 3000 до 5000 цикъла заряд/разряд, при ежедневно зареждане това означава от 8 до 14 години. Според производителите акумулаторите издържат, колкото и автомобилът. И добре би било наистина да е така. Защото: ако се налага смяна, Peugeot ще ви поискат близо 48 000 лева за нов акумулатор. А след последните две намалявания на цените чисто нов iOn вече струва по-малко. И така – за кого е изгодно да си купи употребяван електромобил? Отговорът? Само за онези, които разполагат с възможност за зареждане пред вратата на дома си и се движат предимно на къси и средно дълги разстояния.