2022
„Дисплеите напоследък поевтиняха страшно много“, заключава нашият 2-метров IT-експерт Бойко Вътев, когато се намества зад волана на Mercedes EQS – най-луксозния електромобил на пазара в момента. А нашият тестови автомобил дори не разполага с Hyper Screen за 17 310 лева (!), при която на практика ЦЯЛОТО ТАБЛО е дисплей. Да, правилно прочетохте. От „Силвър Стар“, официалния вносител на марката за България, разкриват, че клиентите у нас били луди по тази опция. Но дори в ерата на дигитализацията на мен това „свръхоблъчване“ в кокпита не ми липсва. EQS си е достатъчно дигитален и в сериен вид: цялата централна конзола е дисплей, уредите пред погледа на водача също са дигитални, а мултифункционалните бутони на волана са тъчпадове. „Жестоко“ – вероятно ще възкликнат онези, които си проверяват профила в Instagram преди да измият зъбите си сутрин, а вечер заспиват с преглеждане на Feed-a във Facebook.

В нашия тестови автомобил вместо екран пред погледа на пътника до водача ни посреща табло с безброй емблеми на Mercedes. Шик е, но… аз си предпочитам дървени елементи например – та нали това е S-ка. Какво, еколозите не са съгласни ли? ОК, тук няма ауспух, от който да излизат вредни емисии – така че при зареждане със зелена електроенергия действително няма да натоварвате околната среда (поне във всекидневното си шофиране). Но дори с оглед на електрическото задвижване за каква екология бихме могли да говорим при машина с дължина 5,22 метра и тегло 2,4 тона?!

Естествено, високото тегло се дължи основно на батерията – в тестовия автомобил в модификацията EQS 450+ тя е с капацитет 107,8 кВтч и по данни на производителя осигурява максимален пробег до 785 км. В зимни условия предимно при градско шофиране ние постигнахме около 400. Във версиите 350 (от 198 600 лв.) и 450+ (от 216 000 лв.) предаването е само задно. А по хлъзгав път въртящият момент от 568 Нм определено „озорваше“ двете задвижващи колела отзад. Ето защо определено си заслужава да инвестирате в по-скъпите 4х4-версии EQS 580 4MATIC (523 к.с., 855 Нм, от 263 100 лв.) или в топмодификацията Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (658-761 к.с., 950-1020 Нм, от 295 800 лв.). Именно при тях ще усетите ефекта на мегаускорението, което направо ви „чупи врата“ – но не и при нашата тестова модификация със „скромните“ 333 конски сили. В града бордовият компютър отчиташе средна енергийна консумация между 25 и 30 кВтч на 100 км.


Но дори и в тази конфигурация EQS е наистина въодушевяващ – ще го прочетете дори в погледите от околните автомобили на светофара, сред които електрическият Benz изглежда като космически кораб. За „извънземното“ усещане допринасят и звуците при „палене“ и „гасене“ на двигателя, които сякаш са записани в друга галактика. А когато изберете най-висока степен на рекуперация, ще усетите и автоматичното изместване на спирачния педал при „убиване“ на скоростта.
По отношение на дизайна от Mercedes дори са измислили нещо ново: дълго междуосие, почти без ръбове, пътническа клетка, която се простира като едно цяло от ос до ос. Предните и задните надвеси? Къси са. Необичайна форма. Дори изискваща време за свикване, но все пак суперзвездите се открояват от масата. При това са бляскави. Затова дръжките на вратите се вадят и прибират електрически – жестоко шоу! За разлика от други EQ модели на Mercedes (EQC, EQA и EQV), EQS ползва платформа, разработена специално за електрическо задвижване.


В директно сравнение с S-класата обаче ще ви липса нещо съществено – малко повече място за главите и отпред, и отзад. А това е сериозен недостатък в сравнение с конвенционалния синоним на лукса. Все пак батерията е интегрирана в пода – и няма как да не повдига позицията на пасажерите. С набито око можете да усетите и някои малки детайли, които разкриват, че заради високата цената на батерията производителят е трябвало да пести от някои иначе симпатични екстри като например интегрираните в чистачките дюзи за миене на предното стъкло – изглежда много шик, но за съжаление го няма при EQS, а само в стандартната S-класа. За сметка на това завиващата задна ос (с ъгъл на отклонение до 4,5°, 10 – при EQS 53 4MATIC+) е налична и при двата модела – като осезаемо намалява натоварването върху шофьора при маневриране. От друга страна, отклонение на задните колела с до 2,5° в същата посока като предните прави EQS още по-приятен за каране с висока скорост – усещане, за което допринася и свалящата центъра на тежестта батерия в пода. Прекрасно е, че серийно окачването е въздушно – то действително повишава комфорта на возене. Шумовете от окачването обаче са по-отчетливи – заради напълно тихите компоненти на задвижването.


TEХНИЧЕСКИ ДАННИ: MERCEDES EQS 450+
Двигател електромотор на задната ос Капацитет на батерията 107,8 кВтч (нето) Мощност 245 кВт (333 к.с.) Макс. въртящ момент 568 Нм задвижване задно/1-степенна трансмисия Д/Ш/В 5216/1926/1512 мм Тегло 2405 кг обем на багажника 610–1770 л 0–100 км/ч 6,2 сек Макс. скорост 210 км/ч Разход (WLTP) от 17,3 кВтч/100 км Пробег (WLTP) 681-785 км Цена: от 216 000 лв.

Извод
EQS е царят на лукса в света на електромобилите, в никой друг модел на ток няма да се чувствате по-глезени. С фойерверк от високи технологии и космически дизайн този Benz на ток спира дъха. Но въпреки това EQS остава в сянката на конвенционалната S-класа, която е с едни гърди напред по отношение на пространството над главите. А в автомобил за над 200 000 лева това не е без значение.