2024
До 2026 г. Toyota обещава да пусне в гамата си шест нови електромобила с батерии. AUTO BILD разговаря с Мат Харисън, COO на Toyota Europa, за електрическата стратегия на марката.
Toyota е най-големият автомобилен производител в света, но има само един електромобил в гамата си. Вместо това японците залагат на хибриди. Стратегията на марката обяснява Мат Харисън, Chief Operating Officer на Toyota Motor Europe.
Електрическата стратегия на Toyota – интервю с Мат Харисън, COO Toyota Motor Europe
AUTO BILD: След Toyota bZ4X през следващите години Toyota ще пусне на пазара още модели електромобили с батерия. До 2026 г. трябва да се появят шест модела. Другите производители започнаха да разработват значително по-рано гамата си от електромобили. Вие защо закъсняхте?
Харисън: ние не го разглеждаме като забавяне – нашата изходна точка е друга. Много наши конкуренти, които дълго време залагаха на двигателите с вътрешно горене, трябваше да напаснат портфолиото си, за да отговарят на изискванията за вредни емисии на ЕС. Съответно те трябваше да инвестират много, макар че търсенето на електромобили и инфраструктурата за зареждане не са напреднали чак толкова много.
Toyota отдавна е доста под законовите разпоредби за вредните емисии на своите автомобили. Затова и се наслаждаваме на лукса, да се ориентираме към действителното търсене на пазара. И така виждаме, че много хора, които карат коли от малките сегменти – например Yaris – все още не са готови да преминат към електромобили. Така, че използваме времето, за да инвестираме в разработката на батерии например.
Toyota е на-големият автомобилен производител на света. Оптимист ли сте, че в бъдеще Toyota ще бъде най-големият производител и при автомобилите със задвижване с батерия?
(Харисън се мръщи.) Естествено, че не сме планирали да станем по-малки като производители. Целта ни е да продължаваме да продаваме в цял свят между 10 и 11 милиона автомобила. В Европа Toyota е вторият производител при продажбите с 1,2 милиона годишно при леките автомобили. Работим за това да няма промени през следващите години. По отношение на електромобилите с батерии има различни скорости на развитие в различните страни. Към тях прибавяме и многото нови предизвикателства като китайските марки, които виждат голям потенциал за развитието си в Европа. Въпреки това виждаме потенциал с нашата гама от модели, която през тази година ще нарасне още, да задържим пазарните си дялове.
Мотото е „Мобилност за всички“. Ако гледаме електрическата мобилност, то е голямо предизвикателство тя да бъде достъпна за всички. Как Toyota може да гарантира, че в бъдеще електромобилите ще станат по-евтини?
Именно това е причината за това, което правим. Към момента пазарът на електромобили е още малък. Затова и внасяме тези модели от Япония, а не ги произвеждаме в Европа. Когато обаче търсенето се повиши и преминем от хибридни към електрически модели с батерия, ще можем да произвеждаме и на други места. Така доставките ще станат по-ефективни и по-евтини, което ще се отрази на цената на електромобилите.
Посредством това, че Toyota присъства в целия свят, можем навсякъде да работим с партньори и да си делим разходите за нови технологии и автомобили. Това ще ни даде голямо предимство по отношение на разходите. Същевременно разработката на батериите напредва и разходите за една батерия, които са голяма част от разходите за един електромобил, намаляват. Това е решаваща стъпка, за да могат да бъдат предлагани изгодни автомобили – а също и електромобили от други сегменти, например малки коли. Така, че Toyota наблюдава засилено развитието на пазара и предлага решения тогава, когато те са необходими.
Ролята на клиентите е да решават, коя технология функционира според тях най-добре. Отговорът на този въпрос със сигурност е електромобили с батерии, тъй като и законовите разпоредби го предвиждат от 2035 г. Но когато обсъждаме темата за „Мобилност за всеки“, то там търсени са автомобилите в A- или B-сегмента. Европейците, които живеят в големи населени райони като например Брюксел, Париж или Рим използват много на брой малки автомобили. В момента е доста трудно производителите да печелят в този сегмент. Теьи сегменти обаче няма да изчезнат.Ако VW или Stellantis вече не ги предлагат, то това ще направят китайците. Нашата работа е, да направи продуктите достъпни и изгодни. Скоростта на електрифициране ще бъде доста различна в зависимост от сегмента. Със сигурност малките сегменти са голямото предизвикателство. Те зависят много от обществената инфраструктура.
Горивните клетки са друга технология, на която залага Toyota за бъдещето. Вече функционират няколко изследователски центрове за тази цел. Как Toyota ще гарантира, че тази технология е готова за пазара?
Тук имаме проблем, сходен с въпроса за яйцето и кокошката. Продуктите не могат да останат на пазара, ако няма достатъчно добра инфраструктура за зареждане на автомобилите. За да има обаче стимул за развитие на тази инфраструктура, трябва да съществува съответното търсене на тези електромобили на пазара. Неотдавна Европейската комисия се ангажира във фокусирането върху разширяването на инфраструктурата на зареждане и изграждането на бензиностанции за водород по важните маршрути. Националните правителства също имат желание да инвестират в това. Биват създавани така наречените „водородни клъстери“, които да ускорят тази технология.
Париж е добър пример за това: предоставихме на града 1000 броя Toyota Mirai. Това помогна за изграждане на необходимата инфраструктура на града. Но бе нужно голямо сътрудничество, за да стигнем дотук. Би коствали големи усилия, за да го направим и в други градове. Като прибавим и това, че всеки град и всяка страна са различни.
По отношение на водорода имаме голямо търсене в областта на товарните автомобили. Тук ние работим съвместно с Daimler и други компании, за да отговорим на търсенето. Това ще окаже голямо влияние върху инфраструктурата. Тъй като един камион е примерно около еквивалент на 70 броя Toyota Mirai. Така, че – първо товарните, а след това и леките автомобили.
Звучи малко така, сякаш сте имали по-голямо доверие в задвижването с горивна клетка, отколкото в това на ток и с батерии, що се отнася до далечното бъдеще (2050 г.)…
Не мисля, че ще има едно общо решение за всички. Ако погледнем индустрията – самолети, кораби –, то там решението ще бъде водород, а не задвижване на ток с батерии. При обществения транспорт вероятно ще има микс между двата вида. Но дотогава има още дълъг път.