Електрическата паркинг спирачка: очакват ви скъпи ремонти

Един малък електромотор би трябвало да осигури по-висок комфорт. Но с напредване на възрастта има опасност от сериозни разходи за ремонти

0508
2017

В НАЧАЛОТО НА новото хилядолетие започна и бавната раздяла с конвенционалната паркинг спирачка. През 2001 година автомобилният доставчик ZF TRW бе първият, пуснал на пазара електрическата паркинг спирачка EPB (Electric Parking Brake), която се предлагаше за моделите от висок клас на Audi, Lancia и VW. Интегрираният в спирачния апарат електромотор трябваше да донесе на клиентите някои основни преимущества като по-малко усилия във всекидневието и отпадането на жилата на ръчната спирачка, които може да замръзнат през зимата. Но предполагаемото увеличение на комфорта струваше много скъпо.

На практика напълно свързаната система доведе до редица проблеми, а наложилата се вече дори до компактния клас спирачка има някои много сериозни недостатъци във всекидневието: в сравнение с наложилата се от десетилетия механична система тя вече не може да се дозира с лекота. Тя не върши работа като чувствителна система за потегляне по наклон и за прецизно определяне на момента на зацепване на съединителя. Освен това с електрическата паркинг спирачка не е лесно да се маневрира по наклон, а преди посещение на автоматизирани автомивки системата изисква сложно изключване чрез ненужно скрити подменюта. Когато акумулаторът е изтощен, по принцип електрическата паркинг спирачка не може да бъде освободена, за да може автомобилът да бъде запален или преместен чрез бутане. И тогава няма как да ви се разминат скъпите услуги на Пътна помощ.

Разходи: по принцип един спирачен апарат за Golf струва около 440 лева, но само „голият“ сервомотор за паркинг спирачката е по-скъп с внушителните 140 лева.

Ремонтите са сериозен проблем за купувачите на употребяван автомобил, които трябва строго да следят бюджета си: още при типични семейни автомобили като актуалния VW Golf VII или произвеждания от 2005 година VW Passat 3C има опасност от трицифрени суми в евро за всеки от сервомоторите, които са по-високи дори от цените на целия спирачен апарат.
Светването на лампата на EPB при движение във всекидневието е категорична индикация за проблем. Но точната диагноза може да бъде поставена само с компютър в сервиз, защото списъкът с възможните повреди е дълъг. Може да са дефектни превключватели, корозирали тръбопроводи, повредени сервомотори вследствие на счупени пластмасови корпуси, както и повредени управляващи блокове. Така ремонтът излиза многократно по-скъп в сравнение с конвенционалната ръчна спирачка.

Електрическата паркинг спирачка се задейства не чрез дърпане на механичен лост, а чрез електрически превключвател. Електронен управляващ блок контролира електрическите сервомотори на спирачката. Преимущество за инженерите: в зависимост от вида си системата може да бъде свързана с допълнителни асистиращи функции и да кореспондира в реално време с хидравличния кръг на спирачната система.

САМО ЗА ПРОФЕСИОНАЛИСТИ

1 – При електрическата паркинг спирачка липсва класическият лост на ръчната спирачка, тя се активира с превключвател. Но обслужването на спирачките съвсем не е толкова лесно…

2 – Електрическият сервомотор е разположен в корпуса на спирачния апарат и допълва хидравличната система. При смяна на спирачните дискове и накладки той трябва принудително да бъде поставен в сервизна позиция. А това функционира само чрез софтуер.

3 – В сервиза връзката между автомобила и диагностичния компютър се извършва с подходящия OBD2 адаптер.

4 – Намесата в електрониката на спирачките е работа само и единствено за професионалисти! Сервизната програма разполага с опцията за придвижване на буталата на паркинг спирачката напред и назад.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин