2022
EQE определено не гледа различно или сякаш иска време за свикване. Новият електрически E-клас е „одрал кожата“ на EQS (базиран на същата платформа). V295, както се изписва кодът на EQE, почти не се различава от V297 (EQS). Въпреки че все пак трябва да преглътнем капкообразната задница. EQE също казва „сбогом“ на класическата форма на седан.
Приближаваме се до електромобила и получаваме поздрав от прибраните дръжки на вратите. Симпатичен жест, но те все пак не изглеждат толкова стабилни като някогашните дръжки на Е-клас с двигател с вътрешно горене. В кокпита ни приветства внушителният хипермонитор, чието покриващо стъкло се простира по цялата широчина на модела. Под него има три дисплея, като този най-вдясно се активира само когато на седалката до водача седне някой.
За разлика от при EQS този хиперекран не е сериен. С оглед на доплащането от 17 310 лева много клиенти вероятно ще предпочетат серийния 11,9-инчов централен дисплей (познат ни от C-клас). Останалата част от AMG интериора със скосен волан и солидно количество алкантара е перфектно изработена и доставя наслада за окото. Макар и в нашия тестови автомобил да е доста тъмно. Също така петметровият EQE не се усеща изключително голям отвътре. Дължи се и на неособено щедрия обзор през малкото задно стъкло; жалко, че 360-градусовата камера не е серийна.
От Mercedes обещават предимство в интериора в сравнение с обикновения E-клас, при това измерено в сантиметри! Обещаваме скоро да проверим (чрез измерване) дали е така, а сега нека стартираме двата електромотора. За първия тест сме взели 500 с 4Matic, тоест версията с два електродвигателя, която няма да се предлага с пазарния старт на модела. На борда разполагаме с Airmatic и задни завиващи колела с десет градуса ъгъл на отклонение. И веднага правим маневра, която се изпълнява като по ноти от раз. 10,7 метра диаметър на завой вместо 12,5 метра без задни завиващи колела обещават от Mercedes. След изминати няколко километра се удивляваме колко тихо се движи EQE. Няма шум от двигателя, макар и да се чува външен шум – превъзходно!
Питаме се: кое тук е по-уверено? Невероятната тяга, превъзходната настройка на въздушното окачване или перфектната система за задните завиващи колела? Благодарение на нея и заоблената задница също завива, което е осезаемо при бързи смени на лентата на магистралата. Благодарение на перфектната настройка на управлението прецизните маневри са възможни и при темпо 215 км/ч. Смущаващ е спирачният педал, който невинаги реагира равномерно и понякога заблуждава с късен момент на натиск.
В града тествахме рекуперацията, регулираща се на три степени, включително спиране до пълен покой. Получава се перфектно, като единствено при „интелигентното рекупериране“ (базирано на темпомата) системата невинаги може да вземе решение дали сама да спре до покой, или водачът трябва да помага. Досадният косъм в супата е солената цена. Но както казахме, никога досега Е-клас не е бил толкова близо до S-клас. Ще ни трябва време, за да свикнем с това.
ИЗВОД
С изключение на цената копнеем по тихия, просторен, комфортен, динамичен и иновативен EQE. Дребните слабости по отношение на настройката (педал на спирачката) са второстепенни.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател по един синхронен електромотор отпред/отзад • Акумулатор ок. 90 кВтч • Системна мощност 300 кВт (408 к.с.) • Макс. въртящ момент 858 Нм • Задвижване двойно/1-степ трансмисия • Д/Ш/В 4946/1961/1510 мм • Междуосие 3120 мм Багажник 430 л • 0–100 км/ч ок. 4,5 сек • Макс. скорост 210 км/ч • Мощност на зареждане AC/DC до 22/170 кВт • Разход (WLTP) от 17,8 кВтч/100 км • Пробег до 590 км • Цена около 180 000 лв.