2016
„Тайната за производството на добрите гуми се крие в рецептата за смеската, не във формата на протектора или нещо друго” – това ни разкрива Пьотър Желак, изпълнителен директор на Continental Opony Polska. Мъжът е на визита в България за среща с дилъри на гуми у нас – и AUTO BILD използва възможността да си поговори със специалиста от „каучуковия” бранш за най-актуалните казуси около гумите. Първият ни въпрос е свързан с всесезонните гуми – в България обичаме да казваме, че никой не ходи с джапанки през зимата и с топли ботуши през лятото. Оказва се, че и хората от Continental напълно подкрепят това твърдение, макар и с не толкова „горублянски” привкус. „Виждаме, че нашите конкуренти постоянно се опитват да лансират всесезонните си продукти, но ние препоръчваме на нашите клиенти в страни като вашата, с ясно изразена зима и лято с голяма температурна амплитуда, два комплекта гуми – зимни и летни. Особено ако пътуват по планините. Ние също имаме всесезонни гуми в нашето портфолио, но препоръчваме два чифта за студения и топлия сезон.”
Тенденцията много шофьори да не сменят зимните гуми в жегите и да карат цяла година с тях се наблюдавала не само в България – „виждали сме същото и в Австрия”, коментира високопоставеният мениджър.
Continental създаде специални гуми за автобусите на Евро 2016!
Най-масови за нашия пазар са 15- и 16-цоловите гуми, като цяло в България се продават гуми от по-малки размери в сравнение със Западна Европа заради по-стария автопарк. В миналото всички си спомняме, че малките коли се оборудваха дори с 13” колела – а днес този размер е непознат в шоурумовете за нови модели. И ако се чудите колко е поглъщаемостта на пазара за гуми в България, можете да използвате проста формула – размерът на пазара за гуми в рамките на една година е равен на броя на леките автомобили във въпросната страна. Защото обикновено 4-те гуми се сменят на всеки 4 години.
На 4 години? Веднага задаваме ключовия въпрос – това ли е периодът, който според Continental трябва да мине, преди да купим нов комплект „обувки” за колата си. „Най-важните фактори при избора на гуми са тяхното състояние и дълбочина на протектора. Независимо от тяхното състояние обаче, всички гуми, произвидени преди повече от 10 години, трябва да бъдат сменени с нови, независимо от добрия им външен вид и все още добра дълбочина на протектора. Ние наблюдаваме, че след 6-7 години гумите започват да губят от способностите си и е добре водачите да се насочат към смяна, независимо че дълбочината на протектора все още може да не е достигнала минималните изисквания.“
Положителна тенденция, която се наблюдавала на българския пазар, било свиването на пазара на гуми втора ръка – което било свързано с намаляването на цените на компонентите за производство на гуми в световен план.
По въпроса относно нарастващата китайска конкуренция хората от Conti смятат, че в милиардната страна някои производители ще се развият на много високо ниво – все пак на тамошния пазар са представени „локални” 200 марки.