Експерт от Continental: в бъдеще кокпитите ще бъдат без бутони


9
май
2019

РАЗСТОЯНИЕТО ОТ Силициевата долина до Бабенхаузен в германската провинция Хесен е дълго. В покрайнините на малкия град се намират сградите на Continental Automotive. Тук – както и в далечна Калифорния – се работи по бъдещето на автомобилното управление. Франк Рабе е застанал пред две големи, извити стъклени повърхности с много дисплеи и тъчскрийни. Съдържанията им се прехвърлят посредством жестове от екран на екран. Вляво, вдясно, напред, назад – направо да ти се завие свят. Рабе казва: „Кокпитите на автомобилите на бъдещето ще бъдат значително редуцирани и изчистени.“ Автомобилният доставчик Continental отдавна е много повече от производител на гуми – превърнал се е в технологичен концерн. Тук се говори в съкращения: KI, HMI, AR-HUD. Тези кодове съкращения заменят думи от обикновения език: бутони, въртящи се превключватели, лостчета.

Изискваща време за свикване висока технология: Head-up дисплей с добавена реалност, който е базиран на вълноводни технологии

Зад Рабе аналоговите уреди са разположени във витрини като музейни експонати. „В бъдеще и бутоните ще изчезнат от кокпита на автомобила“, казва Рабе, който в Continental отговаря за HMI, тоест за интерфейса, свързващ човек и машина. „Вместо това ще се използват сензори за улавяне на движението, които ще визуализират бутоните и превключвателите веднага, щом се налага.“ Когато ръката се доближи до равна повърхност, там изведнъж ще се появят изпъкналости, които водачът ще може да натиска и които ще изчезват отново като от призрачна ръка. Morphing Controls се наричат тези 3D елементи на управлението в специализираната терминология. Днес вече не може без KI (изкуствен интелект).

Автономност за начинаещи: изследователският автомобил на Continental, с който потребителското поведение се наблюдава (почти) в реални условия

„С оглед на автономното придвижване използването на изкуствен интелект е неминуемо“, казва Рабе. И ни разяснява създадения от Continental „Head-up дисплей с добавена реалност“ (AR-HUD). Той показва на водача – аниминирано зад предното стъкло – какво „вижда“ и „планира“ автомобилът. Техниката е много сложна. Вместо на огледала системата на Continental е базирана на вълновод. Така обектите може да бъдат прожектирани десет метра пред автомобила. При бъдещия електрически модел на VW I.D. Neo това разстояние ще бъде дори 30 метра. Франк Рабе и неговият екип виждат три големи тенденции: вече няма да има стрелки и кръгли уреди. Дисплеите ще стават все по-големи, по-извити и по-висококачествени. И трето: реагиращата на допир повърхност, която ще създава върху тъчскрийна усещане, че натискате бутон. Освен това Рабе е на мнение, че камерите, заместващи страничните огледала, вече не са тенденция. Те са възможни само при скъпите OLED дисплеи (органични светодиоди). Това, което много от производителите още тестват, ще бъде пуснато скоро в серийно производство от стартъпа Byton (виж карето).

Шефът на Byton Карстен Брайтфелд обяснява бъдещето така: „Мощност на данните вместо конски сили и скорост на данните вместо максимална скорост в км/ч.“ Също както и Byton, Continental залага на камери във вътрешното пространство, които наблюдават дори здравословното състояние на водача. Естествено това става само доброволно. „Защитата на данните трябва да бъде гарантирана.“ Изследователският автомобил на Continental, който трябва да изследва потребителското поведение в реални условия, все пак е оборудван с доста старомодно средство: между водача (седи вдясно) и пътника до него има черна завеса. Идеята е нещата да бъдат представени така, сякаш пътникът управлява и дава газ. Този трик е много повече Бабенхаузен, отколкото Силициева долина.

BYTON СКОРО ЩЕ ПРЕДЛАГА ТОВА, КОЕТО ДРУГИТЕ ОЩЕ РАЗРАБОТВАТ

Shared Experience Display – така Byton нарича своя монитор с височина 25 сантиметра и широчина 1,20 метра (не е тъчпад!) в кокпита на електромобилите си, които ще се произвеждат в Китай от края на 2019 г. При системата за гласови команди Byton си сътрудничи с Amazon; посредством жестове съдържанията ще могат да се прехвърлят по цялата широчина на дисплея. Два тъчпада на волана и на централната конзола ще допълват управлението. Освен това автомобилът ще може да разпознава водача си още щом той се доближи до него.

ИЗВОД

Необратимото развитие на автомобилния кокпит ще зарадва младите хора – възможно е обаче да предизвика паника у възрастните. Сигурното е: независимо от външния дизайн скоро автомобилите с аналогови уреди ще преминат в категорията олдтаймери. Те ще бъдат ценени от всички онези, които не искат да се движат, без да следят стрелката на оборотомера.

Още по темата

Card image cap
Най-задръстените градове на планетата

20
февр.
2017

В САЩ задръстванията през миналата година са стрували на всеки шофьор около $1400 на година

Card image cap
Сензор на Continental прави дизеловите двигатели по-чисти

16
февр.
2016

Водачите вече ще знаят със сигурност дали автомобила им спазва задължителните нива на емисии

Card image cap
Hyundai i30 (2017): ново поколение на бестселъра

10
авг.
2016

Hyundai показва официални снимки на детайли от новия i30. Конкурентът на VW Golf и Ford Focus ще се появи в следващото си издание през 2017 г., вероятно и като хибрид

Card image cap

В последния брой:

Архив >