2021
Сред основните приоритети пред организаторите на първите големи автомобилни състезания в Народна република България е масовостта. На пръв поглед трудна задача, имайки предвид, че тогава новите автомобили, доставяни по линия на СИВ все още са прекалено малко за нуждите на пазара и съвсем недостатъчни за спортни изяви. Затова дефицитът спешно започва да се запълва по всички възможни начини и българският автомобилен спорт неусетно навлиза в пъстър и малко известен период от своето минало, който обхваща края на 60-те и първата половина на 70-те години. Това е периодът на екзотиката.
По онова време, наред с по-популярните нови модели социалистически коли у нас се продават срещу левове и някои западни марки, но така или иначе вносът е толкова ограничен, че организирането на масови автомобилни надпревари витае само в сферата на добрите намерения. Друг е въпросът, че дори и да бъде осигурен необходимият брой автомобили, техният работен обем в повечето случаи е в най-разпространения клас 1000-1500 куб. см и това не дава възможност за разгръщане на целия потенциал на автомобилно рали. И тук идва ред на нестандартните решения. Макар и силно изолирана от Западна Европа и света като цяло, България е разположена на ключов географски кръстопът и въпреки огромните усилия, които полага, политическият режим не успява да “филтрира” напълно западната инвазия. Редица интересни екземпляри попадат в български ръце и благодарение на някои от многобройните туристи или чужденци. През 1969 г. например, нашият състезател Любомир Българанов купува от италианец Opel GT, с който през същата година в екипаж с Ричард Груев участва в рали „Осогово“.
Много от посолствата, които имат възможността редовно да обновяват своя автопарк, също продават поизносените си коли на всеки няколко години. Така в гаражите на десетки частни собственици, състезатели и спортни клубове се появяват най-различни уникати. През 1969 г. на старта на традиционната Обиколка на България (посветена на 25-годишнината от социалистическата революция в България) застават Атанас и Панайот Панайотови от отбора на БАТК-София с Porsche 356 и печелят трето място в клас 1301 – 1600 куб.см. През есента на същата година те още веднъж изкарват своя “боксер” на високопланинската скоростна надпревара на Витоша, посветена на годишнината от Великата октомврийска социалистическа революция, но там представянето им е по-скромно – 10-то място в клас над 1300 куб.см.
През пролетта на 1972 г. участниците в Школата за подготовка на състезатели към СБА правят учебно рали с обща дължина 175 км, като сред стартиралите екипажи е и този на Дако Атанасов и Нели Георгиева от район “Васил Левски” с MG-B, заел първото място в клас “Гранд туризъм”. Британският автомобил се представя най-добре и на планинската скоростна отсечка с дължина 1500 м, която изминава за 76,9 секунди.
По същото време пъстрата палитра от участници в националните ралита е допълнена и от варненски Mercedes-Benz 230SL, взел участие в рали “Златни пясъци 71”. Още един такъв уникат, притежаван от нашия мотоциклетен и автомобилен състезател Слави Пеев стартира в рали “София” през 1972 и 1973 г. и в още няколко състезания от националния шампионат, а през 1974 г. се включва и в ралито София – Ниш.
Не след дълго по родните трасета нахлува още цяла дузина странни коли. През 1975 г. например монотонната атмосфера на високопланинското скоростно рали “Витоша” е разведрена от масивното туловище на една Tatra 603.
Продължете на следващата страница