Екзотичните превъплъщения на Citroën

1902
2024

Citroën открива свой филиал във Виетнам още през 1936 г. Това е и първото представителство на марката във все още колониалния френски Индокитай, който по това време обхваща почти целия полуостров, и освен Виетнам включва още Камбоджа и Лаос. Въпреки че през 30-те и 40-те години в тази част от Далечния изток все още липсват дори и най-елементарни предпоставки за организиране на автомобилно производство, някои местни бизнесмени решават да предприемат собствена инициатива в тази насока. Първият от тях е официалният представител на марката в Камбоджа М. Деру, който в края на 50-те години организира монтажа на малка серия от лекотоварния вариант на Citroën 2CV в Пном Пен.

В края на 60-те години френската компания решава да вземе нещата в свои ръце и разработва концепцията на лек „джип“, базиран на 2CV, който е предназначен за експлоатация в райони с топъл и тропически климат (какъвто по това време е този в преобладаващата част от френските колонии). В резултат на това през 1968 г. са представени моделът Mehari и неговият не особено популярен дериват Baby Brousse, който се отличава с по-ръбестия си и безинтересен външен вид. За разлика от Mehari, който е предназначен за пазарите на Франция и някои други европейски страни, е било предвидено цялата технология за производството на максимално опростената каросерия на Baby Brousse да бъде експортирана в някои от френските колонии.

Така през 1970 г. виетнамското представителство Societe Automobile d’Extreme-Orient се трансформира в Societe Industrielle et Commerciale “Citroen Xe Hoi Cong Ty”, и се специализира в монтажа на Baby Brousse. Моделът, наречен Dalat (на снимката горе), се предлага в няколко разновидности и се изработва в Сайгон до 1975 г., след което производството е спряно, поради новата политическа ситуация в страната.

Снимка на Dalat от началото на 70-те години

Точно по същото време обаче монтажът на Citroën е усвоен в Иран, където през 1975 г. (или 1354 г. по иранския календар) се появява разновидност на непретенциозния и евтин седан Dyane, лансиран като Jiane (което на персийски език означава „лъв“), включително и във вариант пикап. Още от 1970 г. в Иран се сглобява и Baby Brousse, чието производство е спряно през 1979 г. и това отново става по политически причини, както във Виетнам…

По същото време монтажът на Baby Brousse е усвоен и от някои африкански държави, като Бряг на слоновата кост и т.н. В крайна сметка именно благодарение на този странен и почти непознат автомобил, имената на голяма част от по-екзотичните държави в Азия и Африка, днес биха могли да се срещнат дори и в автомобилните енциклопедии.

Dalat съществува и в по-луксозен, закрит вариант, който се отличава с по-рафиниран дизайн

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин