Екатерина Стратиева: Майсторството в рали спорта не е да назубриш трасето

1111
2023

В какво според теб се крие очарованието на рали спринт Пампорово?

Мисля, че в самата планина тук има някаква магия. Природата, пътчетата, зеленината, сутринта, когато се събудиш рано и мъглата, която тепърва започва да се вдига, създава една магия… и след още няколко минути и ние ставаме част от нея. Рали спринт Пампорово е сравнително ново състезание и сега ще бъде третото по ред. Всичко все още е ново тук и това създава едно предизвикателство за нас, пилотите, и за хората от околията. Поради факта, че нашият спорт не е бил практикуван често тук, това е ново за тях и се пораждат и новите фенове. Надявам се тази приказка, която отчасти ми прилича на състезание от Швейцария, да си утвърди място в календара на АФБ и даже да стане рали. Мисля, че тук има доста интересни пътчета – би се получило интересно и доста технично състезание.

Какви са очакванията ти за предстоящия старт в Родопите?

Радвам се, че съм тук въпреки здравословните проблеми, които трета седмица ме мъчат. Вярвам, че адреналинът ще ми даде нужната сила и настинката няма да попречи на концентрацията, синхрона и бързината, които трябва да постигнем с Георги. Рали спринт Пампорово е доста специфично състезание и със сигурност не е от леките. Първият фактор е времето и това, че във всеки момент то може да ни изненада. Сутрин рано може да има т.нар. „черен лед“, за който просто трябва да имаш усет да предвидиш къде ще е. Трасетата са доста разнообразни и се минава през различни настилки и конфигурации и пътя. Много лесно може да се допусне грешка, която може и да нямаш достатъчно време да наваксаш. Тази година ще има новости в етапите, което според мен е нещо чудесно и създава разнообразие и нов опит за пилотите. Аз не съм ОК да карам едно и също трасе няколко години подред и да бъде все едно наизуст. Майсторството в спорта ни не е да назубриш трасето, а да може да имаш очи да го видиш, опишеш и след това с навигатора ти да дадете всичко от себе си, „катерейки новата планина“. Очаквам да има много публика (усмихната,) която да ни даде заряд за по-добро представяне. Радвам се, че ще има градски етап в Смолян, който със сигурност ще е атракция за града и от полза за бъдещите фенове на спорта и предстоящите състезания тук в региона.

С какво ще запомниш сезон 2023?

Сезон 2023… х-м-м… толкова бързо мина този сезон и толкова много неща се случиха, че чак на моменти нямам спомен, но със сигурност ще запомня, че с постоянство, труд и вяра мечтите се сбъдват. Минахме през участия в Румъния, Гърция …. моята любима Чехия и Барум рали, което беше 14-то за мен. Рали България, което се проведе във Велико Търново, стартира с една невероятна магия, която беше на топниво и дори в WRC не са имали такова откриване. След това точно това рали показа, че все още може да има спорт в България и нещата да се случват както трябва! Надявам се, че за 2024 ще се продължи да се надгражда и да има повече състезания на такова ниво. Разбира се, няма как да не съм доволна от етапите, в които имахме челни позиции и грешките, които са ми били за урок в бъдещето. Беше хубава година, а тя стана факт благодарение на дългогодишните ни партньори и още едни, които чаках две години, но както е казано – хубавите неща стават бавно. Няма как да пропусна и това, че в моя отбор – Астра рейсинг, след дълга пауза отново стартира и Кирил Тодоров, който определено ни кара да сме горди, че е част от отбора ни! И с две думи беше хубава година и дано и да завърши хубаво този уикенд в Пампорово.

Висок скок от тазгодишното издание на рали Барум

Какво планира твоят екип за следващата година?

В момента работим над програмата за 2024. Една от целите ни е Астра Рейсинг да стартира с два автомобила в националния рали шампионат, като вторият ни пилот, както споменах, е Кирил Тодоров. Другото над, което работя, е да имаме възможността да стартирам в асфалтовите кръгове от ERC. Тук пак споменавам рали Барум, което ще е евентуално завършек на сбъдната мечта, да са 10 и след това я ъпгрейднах на 15. Няма да скрия и факта, че бихме опитали и друг автомобил, но определено си харесваме Opel Corsa Rally4 и има още какво да науча и усъвършенствам с нея.

Какви според теб са най-големите предизвикателства за рали спорта в наши дни?

Честно казано, първосигнално става въпрос за финансиране. Всички знаят, че нашият спорт не е никак евтин и както за екипажите, така и за организаторите е необходим стабилен гръб, за да имаш спокойствието и да се концентрираш в доброто представяне и успешните резултати. Това не е никак лесна работа и иска доста постоянство, докато достигнеш до доверието и зелената светлина да тръгнат нещата. Предизвикателство също е да не се предадеш, когато имаш откази и неуспехи, а да се стегнеш и продължиш да вярваш и да се бориш за целта си.

Стратиева харесва своя Opel Corsa Rally4 – но знае, че има още какво да „изстиска“ от него

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин