Една неизвестна българска конструкция от 1952 г.

0601
2024

Горе – представянето на автомобила на 1 май 1952 г. в Монтана (тогава с името Михайловград). На волана е Симеон Алексиев, а до него – Славчо Царски

Творческият дух в средите на българските самодейни изобретатели винаги е бил жив, независимо от трудните политически и икономически периоди, през които е преминавала страната. Сред най-атрактивните любителски конструкции винаги са били собственоръчно направените автомобили, каквито се срещат у нас още в предвоенните години, а най-много такива са направени в периода от втората половина на 60-те до края на 70-те години. Някои от техните създатели са известни, а проектите им са широко популяризирани в медиите и добре познати на любителите на автомобилната история. За други обаче не се знае почти нищо.

Момент от стендовите изпитания на двигателя

Един от тези отдавна забравени български изобретатели е Симеон Алексиев от Монтана. През 1948 г. завършва местното занаятчийско училище с висок успех, след което постъпва на работа като автомонтьор в местния Кооперативен съюз. Сервизът на кооперативния гараж е оборудван сравнително добре и Симеон се възползва от възможността да осъществи на място един от своите проекти. През свободното си време той собственоръчно конструира и изработва зведообразен двигател от самолетен тип, който може да се използва с различно предназначение. Двигателят е трицилиндров, като цилиндрите са взети от Volkswagen, но всичко останало е направено изцяло на ръка от Симеон с помощта на неговия приятел и колега Славчо Царски.

Първата проба в реални условия

От запазените до днес снимки се вижда, че двигателят, който междувременно е оборудван със самолетна перка, най-напред е подложен на серия от стендови изпитания. Впоследствие е монтиран на лодка, с която са направени първите проби в реални условия на река Дунав, край Лом. След това Симеон изработва автомобилно шаси с проста тръбна рама, което е оборудвано с колела, окачване и кормилен механизъм от Volkswagen, а в задната му част поставя звездообразния двигател с перката. Така се получава един интересен любителски автомобил, който за първи път е показан пред публика на парада по случай 1 май, проведен в Монтана през 1952 г.

За съжаление, много скоро след това, през есента на 1953 г. с автомобила се случва инцидент по време на движение и неговият създател загива на място.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин