2023
Били ли сте във Варшава? Не? Голям пропуск. Градът е сред най-красивите в Европа. През последните десетилетия поляците модернизираха своята столица, построиха модерни небостъргачи, като освен това умело и качествено санираха стария си град. Възникна метрополис, който не само е впечатляващо чист, но предлага хубав живот и изглежда богаташки.
Така един аристократичен автомобил като Rolls-Royce Phantom се чувства на място – дори повече отколкото би се чувствал в Берлин – град, който създава впечатление на малко мръсен и разхвърлян. И определено не на богаташки. Rolls-Royce Phantom и Варшава представляват перфектната комбинация от ново и старо. Така както варшавяни се радват, че историята на града им е запазена, клиентите на луксозния модел също са умолявали Rolls-Royce да не променя много новото поколение от 2022 г. Най-добре всичко да си остане така, както е в момента.
Под бароковия преден капак продължава да работи 6,75-литров V12 агрегат, който разполага с 571 к.с. Във всеки случай дотогава, докато разполагащият с батерия Rolls-Royce Spectre електрифицира претенциозната клиентела. Но дори и в бъдеще електромоторът няма как да бъде по-тих от V12 агрегата. 12-цилиндровият двигател мърка нежно и тихо като доволна котка. Която обаче обича да си „похапва“ – най-малко 15,5 л от най-скъпото гориво минават на всеки 100 километра през бензинопроводите според WLTP. Кой ли обаче прави сметка на разхода, когато автомобилът струва поне 800 000 лв.
Както е известно, в тези кръгове цените на горивата и тока не са от значение. Определено не и при тези 5600 клиенти от цял свят, които през миналата година са си купили Rolls-Royce. Нито един от тях не е бил стандартен, а всеки – индивидуализиран и създаден по желанията на клиентите. И въпреки това „всичко, което клиентите на Rolls-Royce обичат в този обект на суперлативи, е запазено и внимателно защитено“, казват британците и добавят, че „фините и смислени подобрения представляват усъвършенствания вкус и претенции на клиентите“. Това не означава нищо друго освен разпознавателната стойност на кралското возило. На изгрев-слънце във Варшава Phantom се движи с осветена радиаторна решетка, чиято геометрия е леко променена и на чийто връх стои фигурата Spirit of Ecstasy, от карбон или като позлатен ангел пазител. Промени, които са малки и почти банални и които едва ли биха направили впечатление на минувачите в полската столица.
За разлика от размерите на тази крепост на колела. С дължина от 5,77 метра и широчина от 2,02 Phantom доминира на пътя. Водачът му гледа към пътя благодарение на фаровете със звездна светлина. Докато на зазоряване Phantom изглежда като огромна фантазия, първият появил се на същото място Rolls-Royce през 1913 определено е събрал погледите. Граф Йожеф Клеменс Пилсудски, човек на живота и пътешествията, си докарал от Париж Rolls-Royce Silver Ghost. С този „дух“ британците успяват да прескочат от средния в луксозния клас. Това, че Phantom принадлежи там, без съмнение си проличава тогава, когато тежащият 3 тона модел вече не бива спиран от трафика „тръгни-спри“. А когато започне да се движи свободно. В този „балон“ човек иска просто да смени перспективата. Вече не зад волана, а на едно от двете меки и удобни кресла на втория ред. Там, където човек има усещането, че преди да влезе, трябва да си събуе обувките. Не защото ще ядосате тъста, като изцапате мокета. А защото ще ви се прииска да си вдигнете краката.
Както е известно, хората от Rolls-Royce не използват обикновени мокети във Phantom. Вълната, от която се тъкат постелките, се прави в шотландските планини. Къде точно? Тайна е. Все пак става дума за абсолютна уникалност. Това важи и за усещането при седене, което в дългата база – Phantom Extended – с междуосие от 3,77 метра е още по-ексклузивно. Опъвате краката си върху меката тапицерия, отпивате глътка от чашата с шампанско и наблюдавате околния свят. Можете да поглеждате и към звездното небе на тавана, да гледате филм на 12,3-инчовия монитор или да се оставите на съня под звуците на музика. Става без проблеми, стига да не бързате.
До темпо 100 системата „Magic Carpet Ride“ сканира пътната настилка, а въздушното окачване настройва автомобила спрямо даденостите на пътя. Дори и железопътните релси се усещат при преминаване като два глухи далечни удара. При това въпреки че Phantom е с внушителните 22-цолови колела. Всъщност за нас е доста трудно да кажем какво още би могло да се подобри по този Phantom. Луксът е всеобхващащ и личи във всяка една нишка. Макар че има една дреболия, която приземява за момент кралското возило. Натискащият се бутон за отваряне на средния подлакътник е доста хлабав и прилича на елемент на Daihatsu от 90-те години. Учудващо е, че никой не е обърнал досега внимание на този детайл. Или пък шофьорът може би е видял? Дали обаче би казал на своя гост, че автомобилът за един милион лева има такъв недостатък?