2024
През 1984 г. българското автобусно предприятие „Чавдар“ и унгарският производител на автобуси Ikarus създават съвместно два броя прототипи на съвременен 8-метров автобус с 30 места. Във връзка с този проект инж. Александър Гавалюгов си спомня следното:
„Двете шасита бяха изработени в „Чавдар“ по документация на ЛАДА. Ширината на шаситата беше 2300 мм, окачването на предния мост беше независимо с триъгълни рамена, с пневмобалони, каквито имаше и на задния мост. Двигателят беше 6-цилиндров Perkins със задно разположение, чието производство предстоеше да бъде усвоено у нас. След завършването си двете шасита бяха изпратени за каросиране в завод Ikarus, град Секешфехервар, Унгария. На тези шасита унгарците приспособиха собствена каросерия, чиито дизайнерски елементи заимстваха от каросерията на малките автобуси Ikarus, произвеждани върху шаси Avia A31H (къса база). Голяма част от детайлите бяха унгарски, включително пневмо-балоните Taurus, кормилното управление и други. Тъй като усвояването на 6-цилиндровия Perkins у нас пропадна, идеята за производство на тези автобуси също не беше реализирана. Всичко приключи само с изработката и изпитанията на опитните образци.“
В заводската гама на унгарската фирма този модел е обозначен като Ikarus 543.70 или Balkancar LC-51. Основната разлика между него и останалите автобуси Ikarus от същата серия 543 е в страничното оформление на каросерията. Предната и задната част са стандартни за този модел и се срещат при други серийни изпълнения, като например моделите, създадени в сътрудничество между Ikarus с MAN.
Опитният образец е показан на Пловдивския панаир през септември 1984 г. и за него е отпечатана специална рекламна листовка, където моделът е представен като „Чавдар“ 7М, въпреки че дължината му е точно 8 метра. Това е така, тъй като по онова време е възприето българските автобуси да се номерират в категории: 7 ± 1 м, 9 ± 1 м, 11 ± 1 м.
Двете шасита са изработени в „Чавдар“ с ширина 2300 мм и оборудвани с прототипен български 6-цилиндров дизелов двигател ДП5800А, разположен отзад, и пневматично окачване, което на предния мост е независимо.
Предвиждало се е подобен модел да бъде произвеждан серийно за пазарите на социалистическите страни, но тази идея остава нереализирана. Както при много други подобни инициативи, така и тук добрите намерения рядко се намират в синхрон с реалните финансови възможности на плановата икономика.