Евтин ремонт вместо нов ключ: респект за автоключарите

2407
2024

При дефект в ключа на автомобила с вградено дистанционно управление невинаги се налага да купувате нов за доста пари – обикновено е възможен евтин ремонт. Погледнахме през рамото на експерт по автомобилни ключове – и ще ви разкрием какво видяхме

Златистият Mercedes-Benz C-класа вече е на 15 години. На пръв поглед, автомобилът изглежда добре за тях – но ключовете на Benz-a разкриват през какво е преминал той: единият е счупен, а при другия гумено копче е пукнато. Освен това се налага да натиснете бутона малко по-дълго, за да отключите вратите. С други думи: Benz-ът си иска два нови ключа! Местният дилър на Mercedes все още може да достави оригинални за W204 като резервна част, но цената им е солена: 665 лева парчето!

„Това е дори що-годе поносимо“, казва Сидар Исик. „Някои производители искат по 800 лева и дори отгоре. А ако загубите ключовете, разходите могат да достигнат и до 8000 лева, в случай че се наложи контролният блок също да бъде сменен.“ 43-годишният мъж с диплома по информационни технологии управлява фирмата „Car Key Expert“ със седалище в германския град Хилден (близо до Дюселдорф) – а името най-добре разкрива с какво се занимава тя. Компанията често има решение дори за най-безнадеждните случаи – поне когато става въпрос за автомобили на десет или повече години. При тях понякога проблемите с ключовете могат да се окажат предизвикателство не само заради високата цена – а и заради дългите срокове за доставка. В най-лошия случай въпросният ключ вече не се предлага като резервна част, защото съответният модел е твърде стар.

Дефектният резервен ключ е разглобен бързо. Белите петна по платката „издават“, че той е бил изпран с някой панталон – и вече няма как да бъде спасен.

Не всички ключове обаче са еднакви. Докато вратите се отварят и затварят с натискане на бутон, за ключалката на запалването има различни системи. В случая с нашия Mercedes е налице квадратен блок, който впоследствие отключва волана чрез инфрачервен сигнал. В по-старите VW все още в ключалката се вкарва традиционен фрезован сгъваем ключ, докато много модели на Renault имат плоска ключ-карта. Електрониката при всички тях обаче по принцип винаги е една и съща.

Сидар Исик бързо разбира защо нашият резервен ключ вече не изпраща сигнал: „Подозирам, че е бил изпран или поне доста измокрен. В такива ситуации трябва незабавно да извадите батерията, за да не протича ток и да не бъдат причинени други щети. Тук платката вече не може да бъде спасена“, обяснява професионалистът.

Но да се върнем към дефектния ключ на нашата C-класа. „Може ли автомобилът още да пали с него?“ – пита служителят Маркус Хорн. И веднага го пробва – с успех. „Това не е изненада“, обяснява той, „защото за да „запали“ автомобилът, се налага ключът само да бъде прочетен, но за да отвори вратите, той трябва да може да изпраща сигнал.“

Ключовете се чупят по различни причини

Предавателят невинаги се разпознава на пръв поглед, но той е интегриран в корпуса – и без него не можете нито да отключвате, нито да заключвате автомобила. В нередки случаи клиентите го хвърлят погрешка в кофата, когато се опитват да сменят корпуса.

Дефектите могат да се дължат на най-различни случаи. Сгъваемите ключове могат да се счупят, гумените бутони могат да се изронят, но в повечето случаи ключът просто е бил изпуснат на пода. „Ако един ключ бъде експлоатиран внимателно, той ще издържи дълго време“, казва Маркус Хорн. „Препоръчвам да не окачвате ключа на колата на голямата връзка с ключовете за къщата: те ще го удрят, а при сгъваемите ключове под тежестта шарнирът може да се счупи. В най-лошия случай може да се повреди и ключалката за запалването.“ Клиентите често идват в Хилден след неуспешен опит за ремонт, например когато са се опитали да сменят корпуса. Но в стария корпус има транспондер, който ненадейно се е озовал в кофата за боклук…

Счупени, изпуснати, смачкани: ключовете биха могли да пострадат при най-различни инциденти, но в много случаи могат да бъдат спасени.

Той изважда идентичен ключ от кутия със стари ключове и го разглобява: там платката е наред. И сега става горещо: Исик използва станция за горещ въздух на 400 градуса по Целзий, за да свали т.нар. „EEPROМ“ от двата ключа. Зад това съкращение се крие „Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory“ – чип с размер едва 12×8 мм, който играе ролята на „твърд диск“, съхраняващ „идентичността“ на ключа. След това Исик запоява EEPROM-а от нашата дефектна платка върху платката донор със спокойствието и прецизността на неврохирург. Правим първи тест с нова батерия – и ключът работи идеално, колата се отключва и заключва!

EEPROM-ът се сваля от дефектната платка с помощта на станция за разпояване с горещ въздух. Чипът с памет съдържа „идентичността“ на ключа. След това той се запоява върху употребявана, но здрава платка.

Исик разглобява и втория ключ, който работи. За наша изненада и при него има щети от влага. Използваме възможността да „ъпгрейднем“ до ключ с трети бутон за отделно отваряне на багажника. Функцията вече е предвидена, така че не се налага нищо да се препрограмира.

А ако няма ключ донор? Съществува възможност за изработка на нов. Исик винаги разполага с подходящи заготовки на склад. Тази за нашия Benz дори има форма като на оригинала, но тя е без емблемата на Mercedes. Този път няма запояване, а към автомобила се свързва компютър, за да бъдат прочетени необходимите данни. След това те се прехвърлят към новия ключ, т.е. той се „обучава“. Не всеки автоключар може да прави това, защото процедурата изисква специално оборудване и преминат тренинг. Между другото, ако загубите някой от ключовете, трябва незабавно да го изтриете от контролния блок на автомобила. Ако това не бъде направено и МПС-то бъде откраднато, може да имате проблеми със застраховката.

Физически ключ в случай на авария

Междувременно Маркус Хорн работи фрезата. Защото за спешни случаи все пак се налага да има физически ключ, който да е подготвен със съответната индивидуална резба. Тази процедура отнема само няколко минути – и след нея ключът е готов за употреба.

Ключът за спешни случаи се подготвя на специална фреза с компютърно управление.

И накрая лошата новина: колкото по-нов е автомобилът, толкова по-малка е вероятността експертът по автомобилните ключове да може да помогне. Все повече и повече производители, в т.ч. Mercedes, Audi, VW и BMW, въведоха системи, които не позволяват ремонтите да бъдат извършвани от трети страни. Вероятно защото тези „трети страни“ са твърде добри – и прекалено евтини.

В много случаи без автомобила експертът по ключовете в Хилден обикновено не може да направи нищо. Не само да провери дали ремонтиран ключ работи – но и да извлече необходимите за нов ключ данни.

Извод

Счупен ключ може да ви скъса нервите и да се превърне в сериозен проблем. Специалисти като Сидар Исик могат да ви помогнат – на изненадващо ниски с оглед на необходимото ноу-хау и оборудване цени: около 180 лева за ремонт, около 360 – за нов ключ (преизчислено по данни за Германия). Тези цифри доказват, че ремонтът е по-разумно решение от покупката на нов ключ.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин