Евстати Статев и неговият микрокосмос на колела


5
февр.
2021

Една от най-интересните страници в автомобилната летопис на България е свързана с пъстрия и мистичен свят на любителските конструкции, създадени от десетки ентусиасти през последния век.

Сред пионерите на самодейното автомобилостроене в България има човек, при когото почти всички тези фактори се съчетават в едно цяло, а творбите му се отличават с неудържим полет на фантазията и смел художествен размах. Това е създателят на цяла серия екзотични превозни средства с формата на летателни апарати, Евстати Статев (15 юли 1924 – 1 октомври 1984 г.).

Любовта му към летенето го завладява още от най-ранна възраст. Едва 12-годишен, Евстати прави дървен самолет, с който той и приятелите му се спускат по близкия баир. Като ученик прекарва известно време в Чехословакия, като кандидат-шофьор при българските градинари, работещи по същото време в страната, но истинската му страст не го напуска.

През 1942 г. се завръща в родното си Горско ново село, Великотърновско, където започва работа като помощник-машинист. С помощта на няколко приятели от гимназията изработва безмоторен самолет, който е изпробван още същата година.

Скоро след войната измайсторява триколесен автомобил с монтирано в задната част самолетно витло, задвижвано от двигател Volkswagen, с който дефилира на първомайската манифестация в града през 1953 г.

През 1965 г. намира бракуван корпус от самолет ЛАЗ и два двигателя от мотоциклет “Киевлянин”, с които изработва втория си триколесен автомобил. Конструкцията обаче му се струва прекалено груба и неудобна и той започва да проектира нов по-съвършен вариант. Така се появява цяла серия странни триколесни превозни средства, наподобяващи летателни апарати.

През втората половина на 60-те години, когато Евстати Статев вече работи като механик на летище Варна, започва изработката на първия си четириколесен автомобил, който е напълно завършен през 1974 г., след което е одобрен и узаконен с протоколно решение на НИПКИДА и регистриран в КАТ.

До днес неговият микрокосмос на колела остава без аналог в историята не само на българското, но до голяма степен и на световното автомобилостроене.

Още по темата