2025
Главна дирекция „Национална полиция“ и областни дирекции на МВР съдействаха в мащабно разследване на Европейската прокуратура за внос на коли от САЩ. Европейската прокуратура е извършила 200 претърсвания в 10 европейски държави като част от разследване на мащабна престъпна схема за внос на ударени/повредени коли от Щатите. В следствените действия са участвали 1000 полицаи, данъчни и митнически служители. Разследването, кръстено „Ненаситните“, обхваща дейност в САЩ и Русия, свързана с Канада, Унгария, Ирландия, Обединеното кралство и 11 държави членки на ЕС от зоната на EPPO. Сред тях са България, Естония, Германия, Унгария, Латвия, Литва, Нидерландия, Португалия, Румъния и Испания.
Престъпната група е използвала фиктивни фирми и фалшиви фактури, включително и в България, за да прикрие произхода на внасяните коли. Целта е била да се избегне значителна част от дължимите мита и измами с ДДС. Разследването е събрало доказателства, че ремонтите са били повърхностни, а целта е била прикриване на реалното техническо състояние на автомобилите. Престъпната схема крие сериозни опасности и за пътната безопасност в Европа поради движението на неизправни МПС по пътищата на ЕС.
Как работи схемата?
Престъпни структури купуват от американския пазар ударени автомобили, които обикновено се продават на аукциони или се разглобяват за скрап. Криминалната група, разследвана от EPPO, е купувала огромен брой „тоталки“ от американски застрахователни компании на търгове и след това ги е внасяла в ЕС. Чрез използване на мрежа от фиктивни компании и фалшиви фактури за прикриване на произхода на автомобилите, МПС-тата пристигат в ЕС със скрита история.
Автомобилите пристигат на различни пристанища, в т.ч. Антверпен (Белгия), Бремерхафен (Германия), Клайпеда (Литва) и Ротердам (Холандия). За да бъде избегнато плащането на значителна част от митническите такси, извършителите на престъпленията представят на митническите органи фалшиви фактури, в които декларират много по-ниска стойност от тази, на която в действителност са били купени превозните средства.
След това ударените (или наводнените автомобили) се транспортират по суша до Литва, където биват ремонтирани. Според доказателствата обаче ремонтите са само козметични – така че автомобилите да имат търговски вид и да преминат необходимите за техническа сертификация процедури. След това автомобилите се продават на крайни клиенти в Германия и в други страни от ЕС, като на купувача се представя история, в която липсва информация за участието на МПС-то в ПТП – а колите често остават със скрити повреди (напр. липсващи въздушни възглавници). Автомобилите на по-ниска стойност масово се продавали в Източна Европа.
Според разследващите в Германия колите се продават от автокъщи, които са част от схемата. Самите автокъщи печелят от измама с ДДС заради т.нар. „облагане на маржа“, тъй като законът позволява прекупвачите да плащат данъка само върху своя марж на печалба (т.е. разликата между цената, на която са купили колата, и цената, на която е продадена впоследствие). Разследваните компании обаче не са имали право да процедират според тази разпоредба, тъй като автомобилите са били внесени с търговска цел (главно от САЩ, а в някои случаи – и от Канада).
В Литва членовете на организираната престъпна група използвали местни фирми, за да „перат“ приходите си от измами с ДДС и плащания в брой. Разследващите са установили, че литовската „клетка“ на организираната престъпна група, създадена през 2020 г. и ръководена от гражданин на Литва (арестуван в хода на акцията) – е използвала компании в България, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Холандия и Румъния, за да прикрие чрез измама истинските обороти от търговията със стари автомобили. Само в Литва благодарение на схемата са продадени най-малко 16.500 автомобила на обща стойност 144 милиона евро.
Благодарение на измама претърпелите тежки катастрофи автомобили са били продавани на по-ниска от пазарната цена, като по този начин на пазара се създава нелоялна конкуренция.
Сложна международна престъпна организация
Благодарение на съвместните усилия на Европейската прокуратура, европейски партньори и органи в отделните държави, разследването разкрива изключително сложна престъпна схема с разклонения в 18 държави, като стига до лидерите на престъпната организация от Русия и Литва, както и върху заподозрени, отговорни за вноса и транспортирането на превозните средства и върху десетки търговци на автомобили (наричани още „автоджамбази“).

Схемата била ощетила ЕС най-малко с 31 милиона евро поради неплатени ДДС и мита. След операцията са „замразени“ активи за 26,5 милиона евро. За момента са блокирани банкови сметки и са конфискувани 116 МПС на стойност около 2,3 милиона евро, както и половин милион евро в брой и луксозни предмети. Конфискувани са също недвижими имоти и фирмени дялове на стойност 5,1 милиона евро.
Разследването, включващо 16 европейски делегирани прокурори, първоначално e инициирано от Службата за данъчни престъпления Дрезден (Steuerfahndung Dresden), в Германия, a след години на безценни усилия e докладвано на Европейската прокуратура през 2023 г. То разчита и на подкрепата на Службата за разследване на финансови престъпления на Литва (Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba – FNTT), Европол, Евроюст и партньори от правоприлагащите органи от няколко държави. Сътрудничеството с данъчната служба и митниците на HM на Обединеното кралство също e било от решаващо значение за разследването.