Европейската автомобилна индустрия срещу глобите за CO2-емисии

0302
2025

Ола Келениус иска по-меки правила за опазване на климата

По-хлабави мерки за опазването на околната среда и премахване на ограничения в търговията: като президент на съюза на автомобилните производители ACEA шефът на Mercedes Ола Келениус настоява пред лидерите на ЕС за повече гъвкавост.

Автомобилната индустрия е сърцето на европейската икономика и се нуждае от подкрепата на най-високопоставените политици в Европа. ЕС трябва да се насочи към Тръмп и Китай. Така се обръща към Европейската комисия и Европейския парламент Ола Келениус, новият президент на Асоциацията на европейските автомобилни производители ACEA. Отвореното му писмо до ръководството на ЕС е на разположение на AUTO BILD.

Шефът на Mercedes е една от най-влиятелните автомобилни личности в Европа и има причини да недоволства. В момента срещу европейската автомобилна индустрия духа силен вятър: в разгара на криза в продажбите, затягане на екологичните мерки, наплив на държавно субсидирани автомобили от Китай и новия американски президент Доналд Тръмп (заплашващ и Европа с наказателни мита). Тоест, автомобилната индустрия на Европа е в криза. Келениус, който е роден в Швеция и има германски паспорт, сега поема председателството на ACEA, която се бори за интересите на европейската автомобилна индустрия.

Келениус призовава за по-гъвкави правила на ЕС

В призива си към висшите европейски политици той е повече от ясен: по време на процеса на трансформация Европейската комисия и Европейският парламент трябва да създадат подходящите рамкови условия, така че автомобилната индустрия да може да се съвземе. Тя представлява седем процента от икономиката, дава работа на над 13 милиона души и носи повече от 390 милиарда евро приходи от данъци. Автомобилната индустрия е централна за благосъстоянието, иновациите и бъдещите перспективи, пише Келениус в отворено писмо, защото: „Икономиката на Европа и нашата индустрия са на кръстопът: сега е моментът да създадем правилната рамка за написването на нови глави от история на успеха. По-конкретно: европейската автомобилна индустрия зависи от политическата подкрепа от ЕС по време на процеса на трансформация.

Отказ от глоби за нарушаване на правилата за CO₂ от флотилиите

Ето защо Келениус призовава за отклонение от предишния план на ЕС за правилата за флотилиите, базирани на CO2-емисиите на, чието нарушаване би довело до големи глоби за автомобилните производители. „Нуждаем се от реалистичен път за декарбонизиране на европейската автомобилна индустрия – такъв, който е пазарно ориентиран, а не наказателен.“ Правилата трябва да предоставят рамката за икономически растеж и по-добра конкурентоспособност, но не и да я ограничават. Следователно ЕС трябва да действа по-гъвкаво със Зелената сделка. Глобите за нарушаване на ограниченията за CO2 биха така да се каже изгорили парите за разработка на нови технологии и биха попречили на инвестициите – особено в „критичната фаза на трансформацията“. Келениус не коментира края на двигателите с вътрешно горене до 2035 г., но той настоява за по-гъвкав подход. Новият еврокомисар по въпросите на климата Вопке Хьокстра наскоро се изказа в подкрепа на запазването на плановете.

Скоростта на трансформация е твърде висока

При преминаването към електрическа мобилност темпото ще определят купувачите на автомобили и пазарните условия, а не темпото да се определя от ЕС. Тоест една система от стимули би била по-подходяща за насърчаване на мобилността с нулеви емисии, това могат да бъдат парични или нефинансови стимули. Това ще позволи на самия пазар да стимулира промяната.

Декарбонизация, насърчаване на възобновяемата енергия и цената на CO₂-емисиите

За успеха на декарбонизацията Келениус пише: „В центъра на вниманието е добрата наличност на достъпна енергия.“ Това би имало положително въздействие върху производството на автомобили в Европа. Правилата за таксите за CO₂-емисии, които са определени само до 2026 г., трябва да станат задължителни в по-дългосрочен план, така че автомобилната индустрия да може да се адаптира към тях.

Настоящите прогнози са остарели – малцина са можели да предвидят настоящите геополитически и икономически условия. Следователно политическите правила в Европа ще трябва да бъдат адаптирани към реалността, което включва не само правилата за CO2-емисиите за леки автомобили, но и тези за тежкотоварни.

Работа в мрежа с важни индустриални сектори

Келениус критикува тунелното мислене на индустриалната политика: „Трябва да включим доставчици на енергия, мрежови доставчици, телекомуникационни и ИТ-компании, назовавам само няколко.“ Това би било от решаващо значение за разширяването на инфраструктурата за зареждане и зареждане с водород в целия ЕС. Също така би било важно за осигуряване на най-важните суровини.

По-добри търговски отношения със САЩ и Китай

Според президента на ACEA в момента съществува риск ЕС, САЩ и Китай да се отдалечат в политическо и търговско отношение. Европа трябва да избере правилния курс между сътрудничеството и конфронтацията: „Ние, европейците, спечелихме от отварянето на пазарите и свободната търговия през последните десетилетия.“ Европа би загубила много, ако това развитие се обърне сега, тоест пазарите се затворят и търговията бъде ограничена. Никой няма да спечели от протекционизъм, пише Келениус, което може да се разглежда единствено като ясен призив към Доналд Тръмп. Спорът около наказателните мита на ЕС за китайските електрически коли също тревожи шефа на Mercedes. Той призовава за бързо и положително разрешаване на спора.

Сега ЕС трябва да приеме смели реформи, за да направи икономиката и промишлеността готови за бъдещето. ACEA и автомобилната индустрия са готови активно да формират трансформацията и да подобрят конкурентоспособността на Европа.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин