През следващите години на всеки 60 километра по най-важните пътни артерии в ЕС трябва да има станция за зареждане. Както съобщи Европейският парламент във вторник (28 март 2023 г.), съгласно компромиса, договорен от преговарящите в Европейския парламент и държавите от ЕС, на всеки 200 километра трябва да бъде изградена и станция за водород.
„Броят на електрическите автомобили се е увеличил 17 пъти от 2016 г. до днес, но броят на станциите за зареждане се е вдигнал само 6 пъти“, коментира Исмаил Ертуг, депутат от SPD, отговарящ за преговорите в Европейския парламент. С компромиса вече са договорени амбициозни цели по отношение на инфраструктурата за зареждане на електричество и водород. Министърът на инфраструктурата на Швеция Андреас Карлсон подчерта, че гражданите вече не трябва да се притесняват, че няма къде да зареждат своите електромобили.
Степента на разширяване зависи от трафика
Депутатът от CDU Йенс Гизеке коментира: „Най-накрая постигнахме ясни и правно регламентирани цели за разширяване на инфраструктурата в цяла Европа.“ В определени случаи обаче може да има изключения. Както става ясно от съобщение на Европейския парламент, такива ще се допускат в много отдалечени региони, острови и пътища с много слаб трафик.
Според информацията целите за разширяването първоначално ще се отнасят за т.нар. основна мрежа TEN-T. Тя обхваща най-важните главни пътни артерии в ЕС, в т.ч. и множество магистрали в Германия.
Новите правила стъпват на предложение на Европейската комисия. То включва плановете от лятото на 2021 г. като част от пакета за борба с климатичните промени „Fit for 55“, заложен в основата за стратегиите за постепенно премахване на двигателите с вътрешно горене и преминаване към E-Fuels. Това трябва да позволи намаление на нетните емисии на парникови газове с поне 55 процента до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Парламентът и държавите от ЕС обаче тепърва трябва да дадат своето съгласие за това.