2017
Студено е. Адски студено. Освен това смърди ужасно. На бензин, ммасло и изгорели гуми. Състезателна атмосфера на пистата Slovakia, на 40 км източно от Братислава. Освен това е и доста шумно. С неравномерен, дрезгав звук Praga R1 загрява за дуела с Audi R8 V10 Plus.
Какво? Praga? Никога не сте чували за тази кола? Не се притеснявайте, допреди няколко седмици и ние не бяхме чували. Тогава от малкия словашки производител на състезателни автомобили ни потърсиха. Дали сме искали като автомобилно списание да тестваме първия им модел? След тригодишна разработка R1 е готов: един единствен екземпляр, по-бърз от някои реномирани суперспортни коли на пистата.
AUTO BILD нямаше да е AUTO BILD, ако a) веднага не се бяхме съгласили и б) не искахме лично да се уверим. Твърдението, че Praga със своя 4-цилиндров мотор с 210 к.с. побеждава на пистата автомобили с над 300 к.с. ни звучеше като маркетингов трик, въпреки теглото от 600 кг.
Тест на пистата с R1? Никакъв проблем за Praga
Докато другите производители на малки серии бързо дават заден ход, когато поискаме да проверим твърденията им, хората от Praga остават изпълнени с оптимизъм. Смятаме да докараме за сравнение Audi R8 V10 Plus? Няма проблем. Смятаме здраво да настъпим прототипа на Praga на пистата? Моля, заповядайте. Да измерим времена за обиколка? С удоволствие.
Първите обиколки обаче са за неотдавна обновеното R8. Audi му даде още 25 к.с., тоест общо 550 коня. Освен това старата секвенциална трансмисия пое към музея. Вместо нея предавките се сортират от модерна трансмисия с два съединителя – при това бързо и прецизно.
Всичко това обаче е само теория, докато водачът на Audi не завърти ключа на запалването. 10-цилиндровият агрегат, усъвършенстван от дъщерната фирма Lamborghini, изкрещява за кратко, след което преминава в спокойна работа на празен ход. Пълна газ. Двигателят достига светкавично до червената зона на оборотомера и до 8400 оборота. Превключваме на следващата предавка. Без каквото и да е било прекъсване Audi се придвижва вихрено по пистата. Благодарение на керамичните спирачни апарати автомобилът спира перфектно в завоя и след това започва ускоряване.
Със студени гуми Audi недозавива почти като модел с предно задвижване. Едва когато след няколко километра гумите загреят до оптимална температура, задницата започва да се върти, но се овладява безпроблемно. Дългите завои са силата на R8. В тесните завои въпреки алуминиевото шаси автомобилът е прекалено тежък и недозавива. Именно на пистата си проличава: Audi може и да изглежда като безкомпромисен спортист, но е по-скоро бърз автомобил за пътуване. Окачването е със сравнително чувствителна настройка, отоплението бълва топъл въздух в перфектно изработения интериор, кожата е изключително висококачествена, а от високоговорителите на датските хай-фай специалисти Bang & Olufsen звучи приятна музика. Не трябва обаче да се заблуждавате от всичко това. Audi изминава дългата 5922 метра писта за респектиращите 2:25,79 минути.
Единствено хора с гъвкавостта на змия могат да се качат удобно в R1
В бокса чака Praga. Крилатата врата се отваря в посока небето с лекота. Да се кача тук? Може би няма да е никакъв проблем за хора с гъвкавостта на змия. Всички останали ги чака изключително трудно слизане от високата 97 см състезателна кола. Вкарвам десният крак през прага на автомобила, вмъквам се, после изтеглям вътре и левия. Двата ми крака едва се побират под миниатюрния волан, налага се да наведа, иначе главата ми ще опре в тавана. Ух, побрах се. Все още е рано за потегляне. Механиците свалят муцуната на автомобила, нагласяват педалите. После поставят шестточковия колан. Звучи безобидно, но всъщност си притиснат към адски твърдата седалка тип корито от карбон и едва си поемаш въздух. Затваряме вратата. Обзор? Абсолютно никакъв. Започва се. Или по-точно: трябва да потегля. Тъй като състезателният съединител проваля плавното потегляне дори на професионалисти. Между задавянето и изстрелването с буксуващи колела има само няколко милиметра ход на педала. Praga потегля малко неравномерно. За щастие R1 няма нужда от съединителя си след стартиране. Веднъж потеглили, предавките на правозъбната трансмисия се сменят без съединител. Издърпвате перата зад волана и щрак – следващата предавка е превключена. Колко дълго ли ще издържи? Това е най-малката грижа в и без друго тесния кокпит. Доставяният от Renault Sport двигател реве без всякаква шумоизолация директно зад ушите на водача. Без тапи за ушите шофьорът би оглушал още след първия завой. От 5000 оборота става направо ад – а при 7000 всичко свършва. Расов състезателен мотор, който кара Praga и неговия пасажер така да вибрира, че пътят направо ви се губи.
Преди първия е необходима смелост. Много смелост. Тъй като Praga е „AerodynamicCar“. Конкретно означава колкото се може по-бързо каране, за да могат спойлерите да притискат спортната кола към пътя. Вътрешното ти „аз” крещи „Спирай!”, докато разумът казва „Давай газ!”. Вероятно няма да завърши добре? Напротив, Praga направо залепва за асфалта. Автомобилът следва съвсем точно и неутрално командите на малкия волан, сякаш законите на физиката на важат в Словакия.
Сляд няколко завоя без излитане започваш да имаш доверие на R1 и удоволствието може да стартира. Спирането става все по-късно – също и благодарение на сликовете – вече в посока навлизане в самия завой. Дори без ABS колелата не блокират. С малко време за свикване ще се справите и с времената за обиколки.
Накрая хронометърът спира на 2:13,02 минути. Praga е с 12 секунди по-бърз от Audi. Извоювана с пот на челото слава. Вече на никого не му е студено.
От камион до състезателна кола
На 27-ми март 1907 г. е основана Pražská Automobilní Továrna (Пражка автомобилна фабрика). Първоначално чехите са произвеждали лицензни леки автомобили от марките Charron, Renault и Isotta Fraschini. През 1909 г. предприятието е преименувано на Praga, а през 1911 г. е произведен и първия товарен автомобил, собствена разработка. Производството е прекъснато по време на Втората световна война, а след 1945 не се произвеждат леки автомобили. Praga започва съвместно производство на камиони с Tatra. Последният товарен автомобил на Praga е произведен през 1984 г. Марката съществува отново от 3 години – създавайки състезателни коли в Словакия.
AUDI R8 V10 Plus
Мощност 550 к.с. при 8000 об/мин
Тегло 1670 кг
Съотношение „тегло-мощност” 3,0 кг/к.с.
Цена 173 200 евро
PRAGA R1
Мощност 210 к.с. при 7250 об/мин
Тегло 592 кг
Съотношение „тегло-мощност” 2,8 кг/к.с.
Цена приблизително 100 000 евро
С дължина от 5922 метра пистата Slovakia се намира на 40 км източно от Братислава и е една от дългите състезателни отсечки в Европа. Благодарение на острите си завои е и една от най-разнообразните. Praga е по-бърз от Аudi във всяка една част на пистата – дори и в сектор 3, където най-важна е мощността на автомобила.
Praga използва за R1 същата концепция за аеродинамичност като във въздухоплаването. Докато при самолетите крилете повдигат машината, при R1 спойлерите са завъртяни и притискат спортната кола с 400 кг към пътя. Специалистите наричат това аеродинамично сцепление – за разлика от механичното сцепление на гумите и окачването.