2022
Шофьорите сменят колите си на всеки 3 до 5 години. Това означава, че процесът на покупка на автомобил се случва 2 пъти на десетилетие или дори по-често, а всеки път с това се повтаря и рискът от измама.
Наскоро платформата за автомобилни истории carVertical се опита да открие как е разпределено нивото на измами с пробега измежду различните държави. Компанията проведе проучване на база 900 000 проверки на автомобилна история за изминалата 2021 година. Резултатите показват колко често срещани са превъртените километражи. И въпреки това, някои от останалите неща в проучването могат и да ви изненадат!
Превъртените километражи са най-често срещани в Централна и Източна Европа
На база на тези данни изглежда, че манипулирането е най-разпространено в Латвия. Повече от 24 процента от превозните средства в тази страна, проверени чрез carVertical, са с променени показания на километражите. Този толкова драматичен процент показва, че всеки четвърти купувач на кола втора ръка в Латвия се сдобива с екземпляр, който е бил жертва на незаконни промени.
Второто място по процент на измами с пробега отива при Румъния. Всяка пета кола, или иначе казано почти 20 процента от проверените от carVertical автомобили от Румъния са с проблеми в пробега.
Нещата не изглеждат добре и при други балтийски страни, като например Естония, която е третата държава сред тези с най-голям брой манипулирани превозни средства, а след нея се нарежда Литва. Русия и Украйна са също сред страните с най-голям процент на автомобили с преправени показания.
От друга страна, ситуацията в някои страни от Централна и Южна Европа изглежда много по-добре, но дори и в най-изчистените пазари все още могат да се открият манипулирани автомобили, при това не малко. Всяка десета употребявана кола в Чехия, Словакия, Словения, Хърватия и Сърбия, проверена чрез carVertical, е с превъртян километраж. Междувременно, процентът на манипулирани превозни средства в Полша и Унгария е достигнал следователно 12 и 14 процента.
Съпътстващи щети за европейската икономика
Ръководителят по комуникации в carVertical, господин Матас Бузелис, отбелязва, че проблемите с прозрачността в Европа са на стойност милиарди евро всяка година. Купувайки евтино, хората смятат, че са на печалба, но в реалността ако един автомобил разполага със съмнителна история, то тогава могат да бъдат изхарчени много повече средства по ремонти.
„Най-големите източници на употребявани автомобили за пазара в Източна Европа са Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Трансграничните автосделки са най-рискови, защото именно там се случват най-големите измами с пробега. Манипулирането на автомобили е сред така наречените невидими престъпления. Според някои научни доклади, то причинява проблеми в икономиката на стойност повече от 9 милиарда евро всяка година, при това само в Европа“ – обяснява Бузелис.
Проблемът е там, че властите не могат ефективно да проследяват измамници, които са манипулирали автомобили, а оттам и въпросът за законодателство, описващо наказанията за такова престъпление. И докато някои държави от Западна Европа са известни с раздаването на не малки глоби или дори лишаване от свобода на измамниците, обикновено не са налични толкова ресурси за справянето с подобни проблеми при по-слабите пазари, където автопарковете са по-стари от средното.
Продължете на следващата страница