ПОЧТИ ИДЕНТИЧНИ и въпреки това коренно различни. Звучи парадоксално, но ние се сблъскваме с такива неща всекидневно. Ние, хората, сме 98,8 процента идентични с шимпанзетата – въпреки това не дивеем в джунглата на четири крака. Подобно е и сравнението на Dodge Charger Hellcat с Tesla Model S P85D. И двата модела са впечатляващи петметрови седани със собствено тегло над 2 тона, и двамата са „американци” и мощността им е около 700 к.с. Въпреки това разликите помежду им са по-големи в сравнение с хората и техните космати предшественици. Да вземем външността. Черен, с рустикално вътрешно пространство и огромен въздухозаборник на предния капак – такъв е Dodge. Истински хулиган. Tesla е съвсем различна.

По пътя до станциите за зареждане трябва да се ръководите от поговорката „бързай бавно“ – иначе може и да не стигнете
Безрамковото вътрешно огледало и тъчпадът с формат XL ни изпращат в бъдещето, а муцуната без решетка подчертава елегантната визия на модела. Така изглеждат автомобилните ангели. Или поне се доближават до този облик. Нашият ангел е от най-новото време. Model S въплъщава както никой друг автомобил следващата мобилна епоха. Бизнес моделът се движи изцяло на електричество във висшето общество. Безшумно и без вредни емисии Tesla преминава през града с тихо жужене, представлявайки сериозна заплаха за пешеходците, които не са особено внимателни. Ако предизвикате топмодела на Tesla P85D, ще се почувствате така, сякаш под алуминиевата каросерия се подготвя термоядрена реакция.

Елегантно обзавеждане и огромен централен дисплей, посредством който практично ще управлявате всичко в автомобила
И действително седемте почитатели на електричеството (в багажника има още две детски седалки срещу посоката на движение) седят върху огромни литиево-йонни залежи. Пакетът от акумулаторни батерии в пода на автомобила тежи 700 кг и има капацитет от 85 кВтч – все едно сте включили едновременно 12 294 мобилни телефона iPhone 6. Хората около Елън Мъск използват своя собствена мега акумулаторна батерия, която подава ток към два електромотора. Мощни трифазни машини с 400 волта – в разговорния език това се нарича силен ток.
В Model S енергията се разпределя между предницата и задницата. Малък електромотор с 224 к.с. задвижва предните колела, за задната ос остават 476 к.с. Ако решите с натискане на педала на газта докрай да отприщите всичките 700 к.с., трябва предварително да сте се облегнали добре. Иначе може да си контузите врата. Tesla се изстрелва безмилостно напред – също така и благодарение на въртящия момент от 967 Нм. Естествено, ако пришпорвате много Tesla, накрая акумулаторната й батерия бързо ще се изтощи – моделът не е за фенове на спортното каране и високите скорости. P85D изглежда знае само 1 и 0.
В Dodge нещата са много по-сложни. И по напълно различен начин също толкова въодушевяващи. Тук магическата формула не е 1-0, а 1-8-4-3-6-5-7-2. В тази последователност се включват осемте цилиндъра на 6,2-литровия Hemi двигател. Докато хореографията от въздух, бензин и запалителна искра стартира Hellcat, е нужен един момент, но той е изпълнен от компресорния V8 агрегат със спираща дъха ария от класическото автомобилостроене. Той гъгне, пръхти, думка, буботи, гърми толкова превъзходно, че косата ви ще настръхне и няма да слегне още дълго време.
Всъщност няма и да има основание да го направи, тъй като Charger предпочита да остави спокойните моменти за другите. Когато дадете пълна газ и развихрите всички 707 к.с. към задните колела, гумите с размер 275 „квичат” от радост зад гърба ни и адската котка започва да върти опашка. Не се паникьосвайте – ESP държи всичко под контрол. Hemi агрегатът просто иска да покаже, че може, когато му позволите. При мокра настилка обаче признаваме, че двойното задвижване на Tesla е по-смислено с оглед на подобна мощност.
Dodge има и Launch Control за спиращи дъха стартове – подобни шоу моменти обаче въобще не са необходими на мускулестия „американец”. По-добре да се движите с 2000 оборота и басов тътен из околностите, да се наслаждавате на плътния звук и рядко да използвате максималния въртящ момент от 881 Нм. Налага се да изпреварите някой камион? Нашият Hellcat се справя с лекота и без натискане докрай на педала на газта и без да събужда фината 8-степенна автоматична трансмисия. Пътуването във времето с този „хулиган” от старата школа е изключително приятно и превъзходно.
Накрая на деня се замисляме доста, кой да изберем – ангела или хулигана. Няма спор – бъдещето принадлежи на Tesla. Без значение дали утре ще зареждаме електричество в акумулаторните батерии на автомобилите, или ще караме с водород посредством горивна клетка – сигурно е едно: електромобилите без вредни емисии все повече ще изместват моделите с двигатели с вътрешно горене. Тази автомобилна революция ще се случи вероятно вдругиден вместо утре, тоест няма да е съвсем скоро.
Затова Dodge получава период на отсрочка. Според нас в близко бъдеще няма да има вече подобни впечатляващи машини. Затова стартираме още веднъж 6,2-литровия мотор и се наслаждаваме на басовия тътен – не само го чуваме, а и го усещаме. Когато някой ден тези мощни V8 машини изчезнат, не искаме да чуваме кастрирания звук на моторите с намален обем. Тогава предпочитаме да долавяме електрическото жужене на електромоторите. То също е секси – по свой начин.