Другото лице на “Балканкар”

1105
2021

Съвсем скоро след създаването си през 1965 г., ДСО “Балканкар” демонстрира нагледно своята програма за навлизане на световните пазари. Това става на Международния технически панаир в Пловдив през септември 1966 г., когато обединението представя една от най-интересните си експозиции. Различното при нея е, че наред с тясно специализираната техника, която представлява интерес само за ограничен брой експерти, на фирмения щанд са показани и превозни средства, пряко адресирани към гражданския сектор. Това са няколко универсални електромобила, чийто дизайн се отличава от този на стандартните платформени електрокари с наличието на чисто художествени елементи. Стилните превозни средства, изцяло адаптирани за експлоатация в градска среда са дело на смесеното българо-италианско дружество “Сибимекс”, създадено от “Балканкар” със седалище в Милано и италианската фирма Ruggeri. Представени са няколко варианта със затворена кабина и различни товарни платформи, още един платформен прототип без кабина и навес и туристически електробус, който разхожда гостите на панаира.

Пътнически електромобил от 1966 г., предназначен за туристически разходки

Така още в средата на 60-те години обединението декларира своите възможности и желание за развитие в един чувствително по-атрактивен сектор на транспортното машиностроене. Масовото производство на такива популярни и търсени навсякъде по света превозни средства (обозначени у нас като “автокари”) определено би гарантирало на “Балканкар” и много по-успешен експорт по второ направление. Но както в много други случаи, така и тук политическите съображения надделяват и примамливата перспектива за масово производство на “цивилни” електро- и мотокари (а защо не и на пътнически електромобили?), е игнорирана в името на гарантираните поръчки по линия на СИВ.

Днес ставаме свидетели на световен възход на превозните средства с електрическо или алтернативно задвижване. Ако още преди половин век ресурсът на “Балканкар” е бил насочен в подобна (макар и може би малко “по-комерсиална”) посока, сега страната ни със сигурност щеше да бъде един от световните лидери в производството на екологични превозни средства за гражданския пазар…

Eдин от “цивилните” и напълно неизвестни образци на “Балканкар”, представен в Пловдив през 1966 г., за който едва ли си спомнят дори и неговите създатели

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин