До минус 20 градуса: за какво да внимават водачите на дизелови автомобили?


12
февр.
2021

Температурите под нулата, които в следващите няколко дни ще преобладават в България, могат да бъдат много опасни за дизеловите автомобили. Защото дори зимният дизел невинаги се оказва достатъчно добре подготвен за предизвикателствата на студа. AUTO BILD ще ви разкрие как да защитите автомобила си

През уикенда и в началото на новата седмица се очакват температури до минус 20 градуса по Целзий. Това може да създаде сериозни проблеми на дизеловите автомобили.

Зимният дизел невинаги е достатъчен

По принцип бензиностанциите започват да предлагат зимно дизелово гориво още през ноември. Тъй като при температури от минус 7 градуса по Целзий в дизела се образуват така наречените парафинови кристали, които могат да запушат горивната система и горивния филтър. Зимният дизел съдържа специални добавки, които осигуряват защита от замръзване до минус 20 градуса по Целзий. Но това невинаги е достатъчно, дори при температура, по-висока от минус 20 градуса, могат да се образуват първите кристали. В най-лошия случай това може да доведе до сериозни проблеми, например в дюзите. За да не се стигне до тях, много съвременни дизелови автомобили имат специално подгряване, предназначено да предпазва горивната система. Но ако температурите станат твърде ниски, както се очаква у нас, и тази защита може да не бъде достатъчно ефективна.

Парафиновите кристали в дизела създават опасност от задръстване на горивната система.

Защо минусовите температури са проблемни за дизела?

За добро смазване, но и за чисто изгаряне, дизелът съдържа така наречените парафини. Когато температурите паднат, тези парафини започват да образуват малки кристали и да се натрупват – и се стига до така нареченото „желиране“ или „флокулация“ на горивото. Образуваните при тези процеси бучки задръстват горивния филтър. По-големите от тях могат да причинят повреди по други начини и да запушат тръбопроводите, помпите и дюзите. Ето защо в зимния дизел има специални добавки, които предотвратяват струпването на парафинови кристали.

Как можете да защитите дизела от замръзване?

• Топло паркомясто: Най-добрият начин да поддържате горивото течливо е да паркирате автомобила възможно най-добре изолиран от студа – т.е. в гараж. Ако това не е възможно, поне потърсете място на завет.

• Използване на добавки: За да остава зимният дизел течлив до възможно най-ниски температури, с него се смесват някои добавки. За да бъдете сигурни, че вашият дизелов автомобил няма да ви изостави в „сибирски“ студ, можете превантивно да налеете добавка – но я изберете внимателно съгласно предписанията на производителя. Някои добавки биха могли да намалят смазващия ефект на горивото – но като цяло съвременните продукти от този тип са замислени така, че да бъдат лесни за употреба. По правило добавките, които се продават, са от същия вид като тези в зимния дизел. На практика вече имате добавката в резервоара, но като сипете още от нея, можете допълнително да защитите двигателя от замръзване, обикновено до около минус 30 градуса по Целзий (важно: обърнете внимание на инструкциите за употреба и съотношението на смесване).

• Редовно обслужвайте дизеловия двигател: в горивния филтър се събира вода, която трябва да бъде източвана редовно. Ако това не се прави, водата може да замръзне и да запуши филтъра. Източването на водата от филтъра обикновено се прави в рамките на сервизната инспекция.

А ако горивната система вече е запушена?

Ако автомобилът не „пали“ заради утаяването на твърде много парафинови частици, горивната система трябва да бъде размразена. За целта автомобилът трябва да бъде паркиран на топло, най-добре в сервиз – докъдето ще стигне с пътна помощ. Веднага след като системата бъде затоплена отново, парафиновите частици също се разтварят – и дизелът отново става течлив. Освен това в сервиза трябва да сменят и горивния филтър.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Бюлетин

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >