2016
2,3-литров 4-цилиндров двигател във Ford Mustang? Вероятно 91-годишният Лий Якока е побързал да си измери кръвното, след като е разбрал новината за мотора в шестото поколение на лансирания от него през 1965 г. pony car. Няма как: светът се променя и моторите на „изкуствено дишане“ навлизат все по-ударно в автомобилния свят благодарение на по-ниския си (макар и не във всички случаи) разход на гориво.
ОК, заклетите почитатели на американските машини веднага ще се оплачат от звука на агрегата, вграждан с по-голямо турбо и по-обемист интеркулер и във Focus RS. 4-те „гърла“ не могат да се мерят с опияняващото боботене на V-образния „осмак“ в по-скъпата с около 9 хил. лева версия GT. Със своите 418 конски сили вторият късоходов агрегат с по-плавно разгръщане на тягата разполага със 104 повече от модерната машина със свръхпълнене и директно впръскване на горивото. И докато на правите 5-литровият Mustang демонстрира явно превъзходство (4,8 срещу 5,8 сек при „спринта“ до 100 км/ч), в завоите по-слабата версия бързо доказва, че не е за подценяване. Заради по-ниското тегло върху предната ос 2.3 EcoBoost сменя посоката много по-пъргаво и доставя повече удоволствие в серпентините. Разликата в общата маса варира между 65 и 79 килограма – а на пистата това значи много.
Освен над два пъти по-голям работен обем и двойно повече цилиндри GT разполага и с по-дебели гуми на задната ос (225/40 R 19), които му осигуряват по-добро сцепление. Стига да не активирате често системата Line Lock, която дава възможност да ги „запалите“ – както за оптимален старт на драг състезание, така и за малко шоу. V8 върви винаги в комплект с по-големи спирачни дискове и 6-бутални апарати (само при ръчна скоростна кутия). Съвсем умишлено, активната шумоизолация е поставена само на 4-цилиндровата версия.
От официалния вносител на Ford за България – „Мото-Пфое“, се похвалиха, че в момента Mustang е най-продаваното спортно купе у нас. Постижение, което нямаше да бъде реализирано без ключови за Европа добродетели като независимо задно окачване и изпипан интериор.
Извод
Дори с „малкия“ мотор Mustang остава икона на американското автомобилостроене. 2,3-литровият EcoBoost гарантира добра динамика – иначе нямаше да бъде използван във Focus RS. По темата за акустиката… там думата оставяме на V8.
Марка и модел | Ford Mustang 2.3 ЕcoBoost | Ford Mustang 5.0 V8 GT |
Макс. мощност (к.с. при об/мин) | 314/5500 | 418/6500 |
Макс.въртящ момент (Нм при об/мин) | 432/3000 | 530/4250 |
Ускорение 0-100 км/ч | 4,8 сек | 5,8 сек |
Тегло | 1655 кг | 1720 кг |
Цена | 79 200 лв. | 88 000 лв. |