2024
Това е новата G-класа. Тя е вече на повече от 40 години. Не се е променило почти нищо, поне външно, за което си има и причина. От Mercedes казват, че това е икона. Това е нещо като Porsche 911. Не можеш много да го променяш, основното трябва да се съхрани. Тази кола трябва да си остане кубче. Някои детайли са запазени: като започнем от мигачите и стигнем до предните светлини. Разбира се, предницата е с характерната решетка. Всичко това е свързано с безценното качество, моделът да е безпогрешно разпознаваем. Предлагат се 4 моторизации. Наличен е 450d, бензинов 500 и разбира се – 63 AMG. Но това тук е 580 with EQ technology. Дълго обозначение, което ме кара да се замислям, докато го изговарям, но става дума за изцяло електрическата G-класа. Между другото, това е прословутата G-класа, която Арнолд Шварценегер си пожела по време на презентацията на предходния модел през 2018 година в Детройт. Сега обаче имаме удоволствието да ви поканим да завъртим едно кръгче, но за разлика от обичайната ни практика, днес няма да пътуваме сами, защото сме си поканили спътник, който знае много повече за този автомобил, отколкото аз бих могъл да ви разкажа. Човек, който има най-много опит с този нов модел, защото е част екипа, който го е разработил.
Става въпрос за главния инженер на този автомобил Фабиан Шосау, с който ще си поговорим за новата G-класа. Знаете, как обичайно ви разказваме как върви колата, какво прави, какво може и какво не може. А най-забавното е, че ви споделяме неща, които всъщност не са ми известни предварително, докато този път с нас имаме експерт, който знае абсолютно всичко за модела от самото начало на създаването му.
Ето какво казва Фабиан: „Всъщност едва ли зная всичко, но да видим докъде ще стигнем? Какво е особеното при този модел? Управлява се като обикновена G-класа, шофира се като всяка друга G-класа, което на първо време е от съществено значение. Все пак това е първата ни G-класа с изцяло електрическо задвижване. Горди сме да може да ти я представим по този нетрадиционен начин. Така че различното е, че се движим тук изцяло на ток, със супермодерна техника с невероятни възможности, но в същото време усещането си остава като при конвенционалната G-класа.“
Тук сега имаме четири електромотора, разположени близо до колелата. Общо разчитаме на 787 к.с. Също така 1175 Нм въртящ момент. Не, 1164 Нм.
ОК, 1164 Нм максимален въртящ момент. Сега обаче нека да обясним. Този максимален въртящ момент всъщност няма никакво значение, когато се движим на пътя, дори ако се включим в драг състезания, а той е от съществено значение, когато сме на офроуд. А в това отношение съществуват някои уникални неща, които тази G-класа – сега не искам да кажа, че ги може по-добре, а по-скоро ги владее по едни по-различен начин и най-вече ги прави по друг начин.
Фабиан продължава: „Въртящият момент е важен също офроуд. Нерядко извън пътя изпадаш в ситуация, при която имаш само едно колело в контакт със повърхността, само тази гума разполага с тракция и именно там трябва да насочиш целия въртящ момент, поради което за нас беше толкова важно да разработим колата така, че тя това да го владее. Естествено, това е също така супер по конвенционалните пътища, но всъщност във фокуса на разработката ни беше да може целия въртящ момент да се прехвърля към колелата извън пътя. Така че това е съществена част от конструкцията на електрическото ни задвижване. Поради тази причина също така разработихме много специфичен проект с четири електромотора, позиционирани много близо до колелата. Във всеки един от тези четири електромотора има отделна скоростна кутия с две предавки. Едната е онроуд скорост, т.е. когато се движиш на улицата, а когато си офроуд, имаш втора скорост, където се променя още веднъж предавателното отношение, в следствие на което може да разчитаме на много по-висок въртящ момент при ниски скорости.
Специално при режимите на шофиране Trail и Rock обръщаме повече внимание на разпределението на въртящия момент, но водещата е темата, която току-що засегнахме във връзка с двете скорости, а това е темата Low Range, т.е. понижаващи предавки. Както при всяка друга G-класа, и тук имаме също т. нар. „бавни скорости“ за движение извън пътя. И в този модел сме позиционирали управлението им в средата на кокпита, близо до водача. Там се намира самото управление на системата, нейното сърце. И ако натиснем бутона, се извършва едно действително механично превключване, във всяка една от скоростните кутии, с което сме активирали „бавните скорости“, с което извън пътя вече разполагаме с повече въртящ момент, а също и разпределението на въртящия момент в системата вече започва да се координира по различен начин.