2018
Признавам си: влюбен съм в МХ-5. При това безнадеждно, още от 1990, когато първото поколение със скритите фарове ми ги показа и с погледа си грабна сърцето ми. Последваха още три генерации, а въпросът оставаше един и същ – жива ли е още магията? Да, още съм луд по този модел! Сега Fastback вече се предлага с по-малкия двигател със 131 к.с. Съкращението RF идва от Retractable Fastback – и представлява ретро версия на МХ-5 в стила на 60-те години.
Тя е много шикозна – с две извивки, започващи от покрива и стигащи до задното колело. Отвесният заден прозорец напомня на стар Corvette, Jaguar или Ferrari Dino. Впечатляващо! Това е кабрио, което човек никога няма да иска да отваря – но щом го направи, перките остават, а въздухът минава през отвора над главите и излиза от мястото на скритото задно стъкло. Вятърът не се усеща толкова силно, както в по-изгодния роудстър, при който гюрукът се скрива изцяло, но е достатъчно мощен, за да „завърти” главата ти. Сега сваляме стъклата и този MX-5 Targa, който заради правата на Porsche няма право да се казва по този начин, и усещаме течението направо до кръста. А кефът изобщо не е възпрепятстван от малкия 4-цилиндров мотор, който има „само” 131 к.с. – вместо 160-те при топмодификацията с работен обем 2,0 л.
Какво обаче означава в случая „само”? На 1,5-литровия агрегат може да му липсва имидж, но не и мощност и готовност за „развъртане”. Неговите 131 конски сили фино се дрижират посредством 6-те предавки, оборотите като на шега достигат 7000, а на магистралата нямате никакъв проблем да се носите с 200. В такива моменти ще бъдете натоварени от значително по-малко шум в сравнение с МХ-5 с текстилен покрив – тук ще можете да слушате Ед Шийрън със 160 км/ч, при това дори в изпълнение на по-тихата I See Fire. Окачването няма да ви смущава – защото RF е настроен малко по-меко. Благодарим, Mazda! Явно японците са сетили, че има хора, които обичат роудстърите, но не искат да имат отпечатък от всяка неравност върху задните си части. Който няма нужда да чувства MX-5 като картинг, ще бъде по-щастлив с RF.
Защото тази Mazda e 100-процентова МХ-5 до „линията на раменете” – и изисква порция страст всеки ден. Вътре е толкова тясно, че през зимата на човек му се иска да свали якето си, преди да седне зад волана. Но къде да го сложи? Място има само в багажника, който така и така вече е наполовина пълен. Няма и жабка – вместо нея само ниша между седалките.
Високите светофари остават невидими за вас, а всяко качване и слизане издават в какво състояние е гърбът ви. Мъките обаче се „изплащат” още в първия километър: защото RF завладява всички сетива. Той завива още щом човек си помисли да промени траекторията, а педалът на газта предава дори „бодежките” в краката ви. Предавките се движат толкова фино по пътя си, че през зимата може да почувствате как маслото в кутията се е сгъстило. Нито един друг автомобил не е толкова откровен и директен!
Технически данни на Mazda MX-5 RF Skyactive-G 131 • Двигател: 4-цилиндров, отпред надл. • Работен обем: 1496 cм³ • Макс. мощност: 96 кВт (131 к.с.) при 7000 об/мин • Макс. въртящ момент: 150 Нм при 4800 об/мин • Задвижване: задно, 6-степ. ръчна трансмисия • Д/Ш/В: 3915/1735/1230 мм • Тегло: 1015 кг • Обем на багажника: 127 л • 0–100 км/ч: 8,6 сек • Макс. скорост: 203 км/ч • Тестов разход: 6,6 л А95 Н • Емисии CO2: 156 г/км
Извод
Новият базов Fastback е достъпен спортист, който доказва, че за да изпитваш истинско удоволствие от шофирането, не ти е нужна скъпа и зверски мощна машина. Който реши да си спести надценката за 2-литровия агрегат, няма да остане разочарован.