Доклад за качество: Кои марки са най-издръжливи?

20 марки в голямо сравнение: кои от тях се отличават с качество в дългосрочен план и надеждност? Коя марка може да се похвали с най-доволни клиенти?


26
февр.
2017

ПОНЯКОГА еуфорията просто е прекалено силна. Любовта може да ни направи слепи, след което брутално се сблъскваме с реалността. Но този път всичко е различно…
„Трябва да видите този автомобил, той е просто невероятен.“ В редакцията често чуваме това по телефона. Журналистите, които смятат, че вече са видели и преживели всичко, обичат да казват с прозявка: „Що за глупости! Кой се интересува от това? По-добре да пием кафе.“

Но човекът не се отказва: „Нали правите преглед на качеството. В него трябва да участва моят автомобил, той е перфектният пример за издръжливост.“ Бил си купил Mercedes. За много малко пари. Бил на 350 000 километра. И въпреки това изглеждал и се усещал като нов. Наистина ли? Това вече ни заинтересува.
AUTO BILD моли за среща. Искаме да видим този прехвален модел. За да си отговорим на въпроса как стареят автомобилите, когато – също като този екземпляр – са посещавали фирмения сервиз за всяко обслужване. Срещата ни е в представителството на DEKRA в Хамбург. Там пристига Михаел Хаусшилд с новозакупеното си съкровище: смарагдовочерен Mercedes C 220 CDI T-модел, първа регистрация 2005 година, пробег 348 352 километра.

За индустриалния инженер това била напълно случайна покупка от съседа му. Хаусшилд притежава и едно Porsche 911 Cabrio (996) като йънгтаймер за лятото, във всекидневието е шофирал най-различни модели на BMW, последно едно MINI Countryman. „Никога не съм си мислил, че един 11-годишен Mercedes, при това с толкова голям пробег, може така силно да ме въодушеви“, казва той. Но бил убеден окончателно в края на пробното шофиране, което го накарал да направи съседът му. „Автомобилът се усеща толкова свеж, сякаш е изминал много по-малко от 100 000 километра, нищо не трака и не скърца. Невероятно.“

Сега е ред на експерта, вещото лице на DEKRA. Първо се оглеждат каросерията и ламаринените детайли, на различни места се измерва дебелината на лаковото покритие, за да се установят евентуални ремонти. Резултатът: като изключим професионално ремонтираната щета на задния калник след лек сблъсък с пазарска количка, С-клас е в безупречно състояние.
„Ясно е, че времето е оставило следи по един 11-годишен автомобил с такъв пробег“, казва експертът. Находките му: един „ослепял“ фар за мъгла, две почти невидими вдлъбнатини отзад и на задната дясна врата, както и няколко повреди на лаковото покритие по алуминиевите джанти от солта по пътищата. Освен това щети от удари от камъчета по предните калници, по рамката на покрива под предното стъкло и преди всичко в предната част на капака на двигателя – напълно нормално за автомобил, който е шофиран предимно на дълги разстояния.
А иначе? Нищо! Дъното е перфектно, двигателят и трансмисията са сухи, спирачките функционират чудесно, автоматичната трансмисия превключва спонтанно и без придърпвания, „изчитането“ на електрониката през OBD не показва грешки.

В интериора положението е същото – нищо не подсказва за многото километри. Седалката на водача е стегната като през първия ден, воланът и скоростният лост не са нито „лепкави“, нито износени: арматурното табло, тапицериите и таванът са почти като нови. „Страхотно състояние – казва вещото лице. – Бих го взел за себе си.“
От 1990 година средната възраст на автомобилите в Германия се е повишила с 6,3 до 9,2 години в момента. Тестваният Mercedes показва в колко добро състояние могат да бъдат автомобилите в есента на своя живот. Но за това са необходими три неща. Първо: важна е правилната субстанция. С-клас (W 203), особено от по-късните години на производство, има превъзходна слава като употребяван автомобил. Второ: много е важна и поддръжката. Този C 220 CDI наистина е посещавал сервиз на Mercedes за всяко едно от обслужванията, последно при пробег 340 617 км. Това се доказва от двете подпечатани сервизни книжки с отбелязани общо 16 обслужвания. Според приложените фактури за 11 години за поддръжката са заплатени 28 802,86 лева. И трето: много е важен и предишният собственик.

В този случай това е финансов консултант, който често е пътувал между Хесен и Северна Германия. Той не е глезил автомобила си прекалено, но се е грижил внимателно за него – тоест загрявал го е старателно, мил го е редовно, не е пушил зад волана и е поставил гумена стелка в багажника. За да установим какво още се крие в двигателя, С-клас трябва да се качи на дино-стенда на Bosch. Резултатът: от първоначалните 110 кВт (150 к.с.) са останали 109 кВт, измереният максимален въртящ момент от 346 Нм е дори малко по-висок от обещания от производителя.
Изглежда този автомобил наистина е подарък от съдбата. През 2005 година включително с пакет Elegance, автоматична трансмисия, парктроник, сензор за дъжд, автоматична климатична инсталация и по-мощен акумулатор той е струвал близо 84 000 лева. През 2016 година вторият собственик Хаусшилд ще получи и още един комплект летни гуми със 17-инчови алуминиеви джанти, както и багажник за покрива плюс кутия за ски – и ще плати 6900 лева.
Нека сега някой ми каже, че само новите автомобили можели да донесат щастие.

Така оценява AUTO BILD

1. Анкета на AUTO BILD
Представително писмено допитване по метода на реномирания социологически институт Forsa с въпроси по отношение на качеството и надеждността на базата на 8575 интервюта със собственици на автомобили. Основният въпрос в анкетата е: „Как оценявате качеството на марката, към която принадлежи личният ви автомобил, по скала от 1 до 10 точки?“

2. Сервизни акции за ремонт
Какви смущения в качеството са настъпили през годината? Подобренията имаха ли отношение към сигурността на пътя? Колко автомобила бяха засегнати? Как реагираха производителите при отстраняването на възникналите по тяхна вина дефекти? Бяха ли обслужени клиентите за сметка на фирмата? прозрачна и разбираема ли бе разпространената от производителя информация по случая?

3. Данни от техн. прегледи (TÜV)
В този раздел става въпрос за експлоатационната сигурност, засягаща фактори като спирачки, кормилна уредба и окачване. Оценката се базира на извлечение от около 8,8 милиона основни технически прегледа на 224 модела автомобили, проведени от германската служба за технически надзор TÜV. Резултатите от техническите прегледи след 9 респ. 11 години не участват в оформянето на крайната оценка.

4. Продължителни тестове на AUTO BILD
100 000 км на забързан каданс, с непрекъснато сменящи се водачи и експлоатационни условия по пътищата на цяла Европа. Накрая изпитателният автомобил се разглобява напълно. Оставял ли ни е автомобилът на пътя? Какво се повреди, какви бяха положителните страни? Колко високи бяха разходите?

5. Кутия за оплаквания на AUTO BILD
Повече от 8000 писма и имейли пристигат на година в пощенската кутия за оплаквания на AUTO BILD – от наши читатели, които твърде често са имали проблеми със своите автомобили. Основните теми в тях засягат заводски дефекти и неприятности със сервизите.

6. Сервизен тест на AUTO BILD
Автомобил с предварително инсценирани от DEKRA десет повреди преминава на основен технически преглед през 8 оторизирани сервиза на дадена марка. Колко от тези неизправности ще открият механиците във фирмените сервизи? Ще бъде ли изпълнен напълно планът на сервизните работи?

7. Гаранция
Каква сигурност има собственикът, ако нещо се повреди? В това отношение от години за пример може да служат азиатските марки, докато иначе толкова самоуверените европейски производители са истински „скъперници“ по отношение на гаранционните условия.

Още по темата