2024
В момента електромобилите не се приемат еднакво добре във всички части на Европа. Докато в държави като Франция, Норвегия и Италия се забелязва бум в продажбите на модели на ток благодарение отчасти на големи държавни субсидии, отчасти и на глоби за купувачите на коли с ДВГ, реализациите в страни като Германия, Швеция и Холандия отново падат. Затова не е чудно, че все повече и повече автомобилни производители отлагат плановете си за постепенно „погребване“ на двигателите с вътрешно горене. Някои компании като BMW например вече обявиха, че ще адаптират гамата си от предлагани задвижвания спрямо моментната ситуация на пазара.
Бензиновите двигатели на утрешния ден няма да идват от Германия
Това обаче не променя факта, че германските производители или тотално ще спрат да инвестират в разработки на ДВГ, или просто ще редуцират драстично бюджетите си в тази област, защото ще трябва да се концентрират върху електрическите задвижвания и батериите. Все пак след налагането на забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. няма да има друг начин за запазване на позициите на ключовия като пазар ЕС. Производството на бензинови или дизелови двигатели, а в някои случаи и тяхната разработка, често са „аутсорсвани“. BMW например произвежда своите двигатели във Великобритания и в Австрия, където ползва услугите на Magna Steyr.
Как Китай се възползва от слабостта на старите автомобилни производители
Докато много медии напоследък тиражират публикации за мощното налагане на електрическата мобилност в Китай, според които половината от всички нови автомобили там били електрически, а песента на двигателя с вътрешно горене била изпята – по-внимателният анализ на цифрите разкрива малко по-различна картинка.
- Първо, бумът в Китай не е точно на електромобилите – а на т.нар. NEV (New Energy Vehicles). Не всички от тях обаче са изцяло на ток. През юли например в Китай са продадени 878 000 NEV, от които 45 процента, т.е. почти всяка втора кола е plug-in хибрид, т.е. има двигател с вътрешно горене. Делът на изцяло електрическите автомобили в Китай действително е много висок – 28 процента, и вероятно ще продължи да нараства рязко; но в действителност е „само“ два пъти по-голям от този в Германия.
- Второ, Китай няма планове за забрана на двигателите с вътрешно горене като ЕС: защото извън милионните мегаполиси (където действително има огромен брой коли на ток) преобладаващият дял автомобил са не електрически, а на двигатели с вътрешно горене!
Horse Powertrain – с участието на Geely, Volvo и Renault
Затова напълно логична стъпка за един от най-големите китайски автомобилни производители е да настъпи по-сериозно в сферата на бизнеса с ДВГ заедно с партньори от Европа и Близкия изток. „Horse Powertrain“ е името на мега джойнт-венчър, основан от китайския автомобилен гигант Geely, Volvo, Renault и петролната компания Aramco през 2023 г. Особено внимание заслужава участието на Volvo в него, което демонстрира тайната „двойна игра“ на китайците: шведската марка, която също е част Geely, доскоро планираше да разчита само на електромобили. Така се оказва, че в обозримо бъдеще Volvo иска да продава само електромобили на своите клиенти, но същевременно ще използва опита си в сферата на ДВГ в съвместното предприятие – и ще го имплементира в автомобили от други марки.

Компаниите партньори в Horse Powertrain очакват годишен оборот от около 15 милиарда евро и производство на около 5 милиона задвижващи агрегата годишно. Тези цифри биха могли да бъдат оценени доста консервативно, ако погледнете програмите за постепенно спиране на двигателите с вътрешно горене, които много производители изместиха за по-нататък във времето. Horse управлява осем завода в седем държави, както и три развойни центъра.
3-цилиндров бензинов двигател със 130 к.с., 2-литров турбодизел
Horse ще проектира нови ДВГ, но и ще произвежда вече наложени. Една от първите машини ще бъде 1,2-литровият 3-цилиндров бензинов мотор (HR12) с мощност 96 кВт/130 к.с. Той се прави в Румъния и ще се използва преди всичко в модели на Renault и Dacia. HR12 отговаря на новия стандарт за емисии на Евро 7. Съвместно с Dumarey Group Horse разработва и 2-литров турбодизелов агрегат, който също е оптимизиран за Евро 7.

В интервю за Automobilwoche ръководителят на Horse Powertrain Матиас Джанини разкрива стратегията си: „Ние се фокусираме върху модерни технологии за ДВГ и хибриди. Но като насърчаваме иновациите в тези области, ние даваме повече финансова и лична свобода за много клиенти да инвестират в електрическа мобилност без компромиси“, казва Джанини. „По-голямата част от производителите са взели eднозначно решение в каква посока ще се развиват и за тях би било изключително скъпо и рисковано да се придържат към технологията на ДВГ в дългосрочен план. Ние, така да се каже, „скачаме“ в тази ниша, за да гарантираме, че ще има достатъчно голям брой съвременни двигатели с вътрешно горене за дълги години напред“, допълва шефът на Horse.
„Скачаме в нишата“
По този начин трябва да бъде дадена възможност на автомобилните производители да намалят с около 30 процента разходите си за развойна дейност. Това вероятно ще бъде сериозен проблем за много от инженерите, разработващи двигатели в Германия: в бъдеще те вече няма да играят никаква или поне не толкова важна роля за производителите. Германските компании до голяма степен се отказват от постигнатото под формата на уникален опит в разработката на двигателите с вътрешно горене, за да могат да се концентрират изцяло върху политически наложената електрическа мобилност.
Шефът на Horse не е притеснен от спирането на ДВГ
Странен е фактът, че освен утвърдени автомобилни производители, в джойнт-венчъра участва и компания извън техния бранш -Aramco (партньор на Формула 1). Саудитският петролен гигант с годишен оборот за 2023 в размер на 441 млн. щатски долара, разбира се, има личен интерес да си гарантира запазването на двигателя с вътрешно горене възможно най-дълго. Това обаче няма как да бъде завинаги с обикновен бензин: „За Aramco перспективите за алтернативни и синтетични горива са от съществено значение. А ние в Horse смятаме, че ще играем решаваща роля в употребата и въвеждането на такива горива в бъдеще“, казва Матиас Джанини пред „Automobilwoche“. СЕО-то на Horse избягва изявления по политически въпроси, но „с половин уста“ разкрива за колко несериозна смята забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.: „Дори през 2035 г. поне 50 процента от всички нови автомобили по света ще бъдат на двигател с вътрешно горене.”