2022
Екологичната категория, която от юли 2021 се дава при преминаване на Годишен технически преглед, а не възрастта на автомобила, ще определя дали той ще може да се движи в центъра на центъра на столицата след въвеждане на ограниченията от края на 2023. Това разкри днес в ефира на „Нова телевизия“ председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. Ако СОС приеме предложената наредба, от началото на декември следващата година до края на февруари до т.нар. „широк център“ няма да имат достъп най-замърсяващите автомобили – с екокатегория 1. Планът е година по-късно същото ограничение да влезе в сила и за колите от втора категория (припомняме, че категориите не отразяват заводските за вредни емисии Евро 1, 2, 3 и т.н.).
Според първоначалния план „нискоемисионна зона“ ще бъде обособена в карето между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“. По-късно тя ще бъде разширена и от 1 декември 2025 г. т.нар. Голям ринг ще включва територията, очертана от бул. „Сливница“-бул.“Данаил Николаев“-бул.“Ситняково“-бул.“Яворов“-ул.“Атанас Дуков“-бул.“Хенрик Ибсен“-бул.“П.Ю.Тодоров“-бул.“Иван Гешов“-бул.Константин Величков“.
За контрола на МПС-тата ще бъдат използвани специални камери с четци, а минималната санкция при нарушаване на екоправилата ще бъде в размер на 100 лева, допълва още Георги Георгиев. „Това не е прищявка на Общината. Това е крайно необходима мярка за по-чист въздух, който осигурява по-добро качество на живот. Такива мерки съществуват във всички европейски столици“, обосновава нуждата от екомерките председателят на СОС.